Europos neandertaliečiai buvo ant išnykimo ribos dar iki šiuolaikinio žmogaus pasirodymo

2012-02-29

Nauji moksliniai tyrimai rodo, kad daugelis Europoje gyvenusių neandertaliečių išmirė prieš 50 000 metų. Mokslininkų teigimu, ankstesnis požiūris į Europą kaip, iki šiuolaikinės žmonijos atvykimo, stabilios neandertaliečių populiacijos regioną, turi būti persvarstytas, rašoma „Molecular Biology and Evoliution“.

DNR tyrimų rezultatai rodo, kad daugelis Europoje gyvenusių neandertaliečių išmirė prieš 50 000 metų. Vėliau nedidelė neandertaliečių dalis sugebėjo dar kartą kolonizuoti centrinę ir vakarų Europą, kur iki šiuolaikinio žmogaus pasirodymo, išgyveno dar 10 000 metų. Šis tyrimas yra tarptautinio Upsalos, Stokholmo ir Madrido mokslininkų projekto rezultatas. „Mus nustebino faktas, kad Europos neandertaliečiai buvo prie išnykimo ribos, tačiau vis tiek sugebėjo išlikti bei, kad visa tai įvyko iki pirmojo kontakto su šiuolaikiniais žmonėmis. Tai parodo, kad neandertaliečiai paskutinio ledynmečio metu į klimato kaitą reagavo kur kas jautriau nei buvo manyta prieš tai“, – teigė Love Dalén, Stokholmo istorijos muziejaus profesorė.

Remdamiesi Ispanijoje rastais neandertaliečių iškasenų DNR duomenimis, mokslininkai pabrėžė, kad genetinė variacija tarp Europietiškųjų neandertaliečių, per paskutinius dešimt tūkstančių metų iki jų išnykimo, buvo ypatingai ribota. Senesnių neandertaliečių genetinė variacija buvo žymiai platesnė. „Genetinės variacijos kiekis pas geologiškai senesnius neandertaliečius buvo toks pat didelis kaip ir pas šiuolaikinius žmones, tuo tarpu vėlesnės Europietiškų neandertaliečių kartos variacija neprilygo šiuolaikinių žmonių variacijai“, – teigė Anders Götherström, Upsalos universiteto profesorius.
„Šios tarpdisciplininės studijos yra labai vertingos progresuojantiems žmonijos evoliucijos istorijos tyrimams. Priešistorinių žmonių DNR, per paskutinius metus, įtakojo daug netikėtų atradimų, mes nekantraujame pamatyti, kokie atradimai mūsų dar laukia“, – teigė Luis Arsuaga, Madrido paleontologijos profesorius.

Parengė: Martynas Vaičekauskas