Iš arti nufotografuotas Aristarcho krateris Mėnulyje

2012-01-06

Mėnulio palydovas LRO iš itin žemos orbitos nufotografavo milžinišką Aristarcho kraterį, pranešė NASA.

Praėjusių metų lapkričio mėnesį NASA kosminis aparatas LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) praskriejo virš Aristarcho kraterio Mėnulyje, kurio skersmuo – 40 kilometrų, o gylis siekia 3,5 km. Tuo metu padarytos nuotraukos ir vaizdo įrašas buvo paskelbtas gruodžio 25 dieną, skelbia „Space.com“.

Didelis ir Saulės šviesą gerai atspindintis Aristarcho krateris lengvai matomas iš Žemės plika akimi, sakoma pranešime. Tačiau naujosios nuotraukos, kuriose aiškiai matomi kraterio paviršiaus ypatumai, yra itin raiškios, nes LRO virš jo skriejo itin mažame aukštyje.

„Palydovas buvo vos 26 kilometrų aukštyje virš Mėnulio paviršiaus, maždaug du kartus žemiau, nei paprastai, – aiškino LRO pagrindinės kameros tyrimų programos vadovas, Arizonos valstijos (JAV) universiteto mokslininkas Markas Robinsonas. – Tai galima palyginti su Žemėje dvigubai didesniame aukštyje nei paprastai skraidančiais keleiviniais lėktuvais.“

Skelbiama, kad nuotraukose matomas šiek tiek fantastiškas, tačiau moksliniu požiūriu labai vertingas kraštovaizdis.

„Aristarcho plynaukštėje matome bene didžiausią Mėnulyje geologinę įvairovę: paslaptingai iškilusią lygią plynaukštę, milžinišką didelių lavos srautų suformuotą vagą, vulkaninių pelenų laukus, o visa tai supa išmestų bazaltinių uolienų žiedas“, – sakė M. Robinsonas.

Mokslininkai mano, kad šis krateris atsirado geologiniu požiūriu palyginti neseniai, kai į Mėnulį rėžėsi kometa ar asteroidas, palikęs kraterį jo paviršiuje.

NASA kosminis zondas LRO į Mėnulį buvo paleistas 2009 m. 504 mln. dolerių kainavusios tyrimų programos tikslas – nufotografuoti visą Mėnulio paviršių pačia didžiausia iki šiol raiška.

"Balsas.lt"