Nustatytos žvaigždės keliančios pavojų

2011-08-04

Astronomai nustatė nedidelį būrį netoliese esančių žvaigždžių, kurios per milijardą metų gali priartėti pakankamai, kad sukeltų rūpesčių Saulės sistemai.

Tyrėjai apskaičiavo 40 tūkst. nedidelės masės žvaigždžių M nykštukių orbitas ir nustatė, kad 18 jų per artimiausią milijardą metų gali pavojingai priartėti prie mūsų. Nors šansai, kad tai iš tiesų nutiks, greičiausiai yra maži, to pasekmės, anot mokslininkų, gali būti dramatiškos, praneša interneto tinklalapis SPACE.com.

„Tikimybė, kad M nykštukė susidurs su Saule iš esmės yra lygi nuliui. Tačiau net jei viena jų priartės, tai gali sukelti kometų liūtį“, – teigė tyrimo autorius Johnas Bochanski iš Pensilvanijos valstijos universiteto.

J. Bochanski ir jo kolegos tyrinėjo 40 tūkst. žvaigždžių M nykštukių katalogą. Tai paplitusi raudonųjų nykštukių rūšis. Daugiau kaip 70 proc. visų žvaigždžių yra M nykštukės, teigia mokslininkas.

Kataloge pateikiami žvaigždžių radialinis greitis, nuotolis ir būdingi judesiai. Naudodami šią informaciją mokslininkai sumodeliavo, kokia orbita šios žvaigždės judės per artimiausią milijardą metų. Taip jie nustatė, kurios žvaigždės gali priartėti pakankamai arti, kad sujauktų mūsų dangaus kaimynystę, galbūt pasiųsdamos kometas vidinės Saulės sistemos link.

„Turėjome visus objektus. Tai tarsi ginklas su 40 tūkst. kulkų. Tad turėjome pamatyti, ar kuri nors iš jų pataikys į taikinį“, – SPACE. com pasakojo J. Bochanski.

Galiausiai komanda nustatė 18 žvaigždžių, esančių taip vadinamoje „Nemezidės orbitoje“, pavadintoje hipotetinės žvaigždės nykštukės, kuri, kaip mano kai kurie mokslininkai, gali skrieti aplink Saulę per labai didelį atstumą. Šios 18 žvaigždžių bėgant laikui priartėja pakankamai arti Saulės, tuomet nutolsta, bet vėliau vėl sugrįžta.

Kai kurie mokslininkai įvedė tolimos palydovės Nemezidės sąvoką, norėdami paaiškinti Žemėje periodiškai pasikartojančius masinius išnykimus. Manoma, kad Nemezidė galėtų periodiškai įtakoti Oorto debesyje esančias kometas, taip sukeldama didelius, naikinančius susidūrimus su kosminiais objektais Žemėje.

Mokslininkų atliktame tyrime dar daug neaiškumų, ypač artėjant prie milijardo metų periodo pabaigos. Tačiau atrodo, jog galimybės, kad artimoje ateityje Saulė galėtų susidurti su kuria nors iš 18 žvaigždžių, yra maža.

Per maždaug 5 mlrd. metų mūsų Saulės sistemos istoriją yra įrodymų apie vos keletą tokių susidūrimų, teigia J. Bochanski. Jis spėja, kad viena iš 18 įtarimą keliančių žvaigždžių per milijardą metų priartės pakankamai arti, kad jos buvimas būtų jaučiamas.

„Tai mažai tikėtinas įvykis. Tačiau mes identifikavome labiausiai tikėtinus kandidatus jame sudalyvauti“, – aiškina mokslininkas.