Sustiprintas LHC grįžta į rikiuotę

2012-04-06

Po žiemos atostogų darbą vėl pradeda Didysis hadronų greitintuvas LHC. Ketvirtadienį ryte pirmąkart po pertraukos keturiose stebėjimo vietose buvo įvykdyti keturi priešpriešinių protonų srautų susidūrimai, rašo bbc.co.uk.

Bendroji šių sub-atominių dalelių susidūrimo energija buvo aštuoni trilijonai elektronvoltų – tai yra pasaulio rekordas.

Mokslininkai tikisi, kad padidinus greitintuvo galingumą smarkiai pagerės galimybės atrasti „naują fiziką“.

Labiausiai tikimasi neabejotinai patvirtinti arba paneigti Higgso dalelių egzistavimą – ši iki šiol nepagaunama dalelė padėtų paaiškinti dėl ko materija turi masę.

„Gerų dvejų metų patirtis greitintuvui veikiant 3,5 GeV galingumu vienam spinduliui suteikė mums pasitikėjimo šiais metais didinant energiją be reikšmingos aparatūros sugadinimo rizikos. Dabar beliko atliekant eksperimentus išnaudoti padidėjusį atradimų potencialą“, – tvirtino CERN laboratorijos greitintuvų ir technologijų direktorius Steve’as Myersas.

Nuo greitintuvo pirmojo įjungimo 2008 metais LHC valdytojai atsargiai didino kiekvieno protonų spindulio, siunčiamo 27 km ilgio apskritiminiu tuneliu, esančiu po Prancūzijos-Šveicarijos siena, energiją.

Planuojama, kad greitintuvas rinks duomenis iki lapkričio, o vėliau bus atnaujinamas. Atnaujinimo darbai turėtų trukti 20 mėnesių.

Po atnaujinimo protonų spindulių energija turėtų pakilti iki 14 trilijonų elektronvoltų arba teraelektronvoltų – tai būtų didelis galingumo šuolis.

Tikimasi, kad tokią galios ribą pavyks pasiekti 2014 metais, o naujų fizikos žinių bus ieškoma nuo 2015 metų pradžios.

2012 metais pagrindinė greitintuvo užduotis bus vykdyti Higgso dalelės paieškos eksperimentus.

Mokslininkai, dirbantys su dviem pagrindiniais LHC jutikliais, praėjusių metų pabaigoje paskelbė, kad pastebėta dalelės egzistavimo užuominų, tačiau nenorėjo griežtai teigti, kad tai, kas patraukė jų dėmesį, iš teisų yra Higgso dalelė.

Praėjusį mėnesį lūkesčius padidino ir tai, kad neseniai uždaryto amerikiečių greitintuvo „Tevatron“ išanalizuotuose duomenyse taip pat pastebėtas „šuoliukas“ maždaug tame pačiame masės regione, kaip nustatė ir su LHC dirbę mokslininkai. Kitaip tariant, manoma, kad pastebėta dalelė, kurios masė yra apie 125 gigaelektronvoltai (GeV; tai yra apie 130 kartų didesnė nei atomų branduoliuose esančių protonų masė).

Mokslininkai įsitikinę, kad nauja duomenų rinkimo fazė padės galutinai ir aiškiai atsakyti į juos kamuojantį klausimą.

LHC veikiant didesniu galingumu didėja tikimybė, kad Higgso dalelės, jei jos iš tiesų egzistuoja, protonų susidūrimo metu bus aptiktos.

„Energija didinama siekiant maksimizuoti LHC atradimų potencialą. Šiuo požiūriu 2012 metai turėtų būti puikūs dalelių fizikai“, – sakė CERN mokslinių tyrimų direktorius Sergio Bertolucci.

www.DELFI.lt