Rasta planeta, kurios paviršiaus temperatūra yra tokia pati kaip žemės

2011-10-21

Atrasta žvaigždė ir apie ją besisukantis objektas, kurio paviršiaus temperatūra yra tokia pati, kaip ir Žemėje karštą vasaros dieną.

Šis į planetą panašus objektas yra šalčiausias kadanors tiesiogiai nufotografuotas kosminis kūnas už Saulės sistemos ribų. Jo masė yra tokia pati, kaip ir kitų žinomų egzoplanetų – šešis kartus didesnė, nei Jupiterio – tačiau visais kitais aspektais šis objektas yra panašus į žvaigždę.

Šis objektas apibūdinamas kaip rudoji nykštukė. Objektas susiformavo iš dulkių ir dujų debesies kaip ir žvaigždės, tačiau jo masė nėra pakankama įžiebti termobranduolinę reakciją, todėl ši nepilnavertė žvaigždė yra šalta.

Rudoji nykštukė sukasi aplink baltąją nykštukę, pavadinimu WD 0806-661. Ši žvaigždė buvo panaši į Saulę, tačiau jos išoriniai sluoksniai buvo išmesti į kosmosą paskutinės žvaigždės gyvavymo fazės metu. Nuo Saulės ši žvaigždė yra nutolusi 63 šviesmečius – lyginant su kitomis mūsų galaktikoje esančiomis žvaigždėmis, ji yra labai arti.

Šio objekto nuotrauka buvo padaryta infraraudonųjų spindulių kamera, sumontuota ant Spitzer teleskopo, tyrinėjant daugiau nei šešis šimtus už Saulės sistemos esančių žvaigždžių.

Rudasias nykštukes yra daug lengviau ištirti, nei apie žvaigždę besisukančias planetas. Planetos yra užgožiamos nuo žvaigždės sklindančios ryškios šviesos. Dėl šios priežasties rudosios nykštukės yra tobulas įrankis, norint ištirti Žemės temperatūros objektų, esančių už Saulės sistemos ribų, atmosferą.