Šįryt prasidėjo astronominis pavasaris

2012-03-20

Saulė, šįryt patekėjusi tiksliai rytuose, 7 val. 14 min. Lietuvos laiku savo dangaus kelyje kirto pavasario lygiadienio tašką. Prasidėjusi pirmoji astronominė pavasario diena pasibaigs saulės nusileidimu tiksliai vakaruose.

Lygiadienio metu dienos ir nakties trukmė susilygina. Astronomai lygiadienį apibūdina kaip akimirką, kai Saulė pasiekia vieną iš dviejų ekliptikos (Saulės kelio danguje) ir dangaus pusiaujo (Žemės ekvatoriaus projekcijos danguje) susikirtimo taškų. Vienas iš jų yra vakarinėje Mergelės žvaigždyno dalyje, Saulė jį pasiekia rugsėjo 22 arba 23 dieną. Perkirtusi dangaus pusiaują iš šiaurės į pietus, ji praneša apie Šiauriniame Žemės pusrutulyje prasidėjusį astronominį rudenį.

Kitas lygiadienio taškas yra rytinėje Žuvų žvaigždyno dalyje. Jį Saulė pasiekė šiandien 5.14 val. pasauliniu laiku. Saulė dabar juda į šiaurę nuo dangaus pusiaujo, todėl šis lygiadienio taškas žymi prasidėjusį astronominį pavasarį.

Turbūt daugelis prisimena, kad seniau astronominis pavasaris prasidėdavo kovo 21, o ne kovo 20 ar net kovo 19 (Šiaurės Amerikoje) dieną, pastebi „Space.com“. Taip yra dėl kelių priežasčių: Grigaliaus kalendoriaus paklaidos lyginant su atogrąžiniais metais – laiko tarpu, per kurį Žemės planeta apsisuka aplink Saulę, precesijos, dėl kurios ekliptika pasislenka pavasario ir rudens lygiadienio taškai, ir Saulė kasmet juos pasiekia vis anksčiau, bei kitų planetų traukos poveikio Žemės orbitai. Dėl to kasmet keičiasi ir tiksli metų laikų trukmė, sakoma pranešime.

Pavyzdžiui, 2012 metais Šiaurės pusrutulyje metų laikų trukmė yra tokia:

Žiema: 88, 994 paros
Pavasaris: 92,758 paros
Vasara: 93,651 paros
Ruduo: 89, 842 paros.

Šiltieji metų laikai, pavasaris ir vasara, kartu paėmus yra 7,573 paromis ilgesni už rudenį ir žiemą, tačiau pavasaris kasmet sutrumpėja maždaug po 1 minutę, o žiema – po pusę minutės.

Statistiniai duomenys liudija, kad XX amžiuje pavasario lygiadienis kovo 21 dieną buvo greičiau išimtis, o ne taisyklė. Pavasario lygiadienis kovo 21 d. įvyko tik 36 atvejais per 100 metų. Europoje astronominis pavasaris kovo 21 dieną prasidėjo 2007 metais. Kitą kartą lygiadienis kovo 21 d. čia įvyks tik 2102 metais, sakoma pranešime.

"Balsas.lt"