Mokslininkai ragina kurti ryšio su nežemiškomis civilizacijomis protokolą

2011-08-03

Ankstesni žmonijos bandymai užmegzti ryšį su nežemiško proto atstovais galėjo būti pernelyg padriki ar sudėtingi, kad juos galėtų suprasti į žmones nepanašios protingos būtybės, teigia JAV fizikai. Jie ragina kurti naują kosminio ryšio su protingomis būtybėmis protokolą.

Tarptautiniam mokslo žurnalui „Space Policy“ pateiktame JAV astrofizikų Dimitra Atri, Julia DeMarines ir Jacobo Haqq-Misra straipsnyje teigiama, kad naujasis protokolas padidintų tikimybę, jog nežemiško proto atstovai, gavę iš Žemės siunčiamus pranešimus, galėtų juos suprasti, praneša „Popsci.com“.

Šie mokslininkai siūlo, kad būsimajame ryšio su ateiviais protokole, pavadintame METI (Messaging to Extraterrestrial Intelligence), būtų apibrėžtos siunčiamų radijo signalų ypatybės, nurodytas pranešimų ilgis ir apibūdintas informacijos turinys. Be to, protokolas turėtų numatyti specifinę radijo signalų siuntimo strategiją, kuri užtikrintų, jog Visata sklindantys signalai iš Žemės būtų suvokiami ne kaip kosminis triukšmas, o kaip protingų būtybių siunčiama informacija. Su straipsnio autorių siūlymais galima susipažinti „Archiv.org” svetainėje

Amerikiečių mokslininkai siūlo naudoti arba 1,42 GHz, arba 4,46 GHz dažnio bangas, kurios yra plačiai palitusios gamtoje – tai esą praverstų tais atvejais, jei kitos nežemiškos civilizacijos turėtų tik vidutines technines galimybes radijo signalams iš kosmoso priiminėti. Signalų dažnis, moduliacija bei kiti techniniai transliacijų ypatumai turėtų būti parinkti taip, kad maksimaliai sustiprintų jų aptikimo galimybę, sakoma pranešime.

Kadangi tik keli radijo teleskopai Žemėje, tarp jų Arecibo observatorija Puerto Rike, šiuo metu pajėgia transliuoti pranešimus tarpplanetiniais atstumais, straipsnio autoriai siūlo įrengti nuolatinį tokioms transliacijos skirtą radijo „švyturį”.

Pernai garsus astrofizikas Stephenas Hawkingas perspėjo, kad žmonijai derėtų vengti galimo kontakto su ateiviais iš kosmoso, nes, atkreipus į save priešiškai nusiteikusių ir Žemės resursais pasinaudoti norinčių protingų būtybių dėmesį, pasekmės žmonijai gali būti labai skaudžios.

Tačiau D. Atri ir jo kolegos tvirtina, kad Žemė jau daugiau nei šimtmetį skleidžia į kosmosą elektromagnetinę spinduliuotę, ir didžiąją jos dalį sudaro radijo, TV, aviacijos bei telekomunikacijų signalų netyčinis „nutekėjimas” į kosmosą.

„Pažangi civilizacija, esanti 100 šviesmečių spinduliu nuo mūsų, jau galėjo aptikti mūsų TV šou transliacijas ir sužinoti, kur mes esame, taigi tikimybė, kad mums pavyks nuslėpti savo buvimo vietą, yra maža”, – teigia straipsnio autoriai.

Specialūs pranešimai protingoms būtybėms kosmose iš Žemės buvo pradėti siųsti nuo 1974 metų. Radijo signalais į kosmosą buvo siunčiami skaičiai nuo 1 iki 10, DNR elementų atominiai skaičiai, grafiniai žmonių ir Saulės sistemos atvaizdai, muzikos melodijos, tekstiniai pranešimai, nuotraukos ir piešiniai, sakoma pranešime. Tačiau amerikiečių mokslininkai atkreipia dėmesį, jog nežemiško proto atstovams skirti pranešimai ilgainiui tapo pernelyg „antropocentriški” ir sudėtingi, o dėl to juos gali būti sunkiau iššifruoti ir suvokti. Ypač toms protingoms būtybėms, kurios savo išvaizda būtų visai nepanašios į žmones.

„Šiuolaikinės technologijos leidžia sąlyginai nedideliais kaštais perduoti didelius informacijos kiekius, tačiau siunčiant tokius didelius jos kiekius turi būti remiamasi prielaida, jog sudėtingus pranešimus priimančios nežemiškos civilizacijos sugebės juos teisingai iškoduoti ir suvokti. Turint galvoje tai, kiek mažai žinome apie galimų nežemiškų civilizacijų, jei tik jos egizistuoja, prigimtį, mes siūlome sustiprinti sėkmingo tarpusavio ryšio tikimybę siunčiant tokius pranešimus, kad tikimybė, jog gavėjai sugebės teisingai juos suprasti, būtų kuo didžiausia”, – rašoma straipsnyje.

Autoriai siūlo būsimają METI protokolą pirmiausia išbandyti pačioje Žemėje, kad skirtingų kultūrų atstovai galėtų išbandyti juo užrašytų pranešimų iššifravimo galimybę. Mokslininkai siūlo sukurti specialią interneto svetainę, kurioje METI protokolu būtų užkoduoti įvairiūs pranešimai, o įvairių šalių interneto vartotojai bandytų juos iššifruoti.