Pelės keliavo kartu su Vikingais

2012-03-19

Naminės pelės (lot. Mus musculus) jau ilgą laiką laimingai gyvena kartu su žmonėmis. Žmonių migracijos metu kartu migravo ir pelės. Naujausių tyrimų metu mokslininkai pasitelkę evoliucijos technika lygino skirtingo laikmečio pelių mitochondrinį DNR ir įrodinėjo, kad pelių kolonizacijos laikas sutampa su Vikingų invazija, rašoma „BMC Evolutionary Biology“ žurnale.

Vikingų eros metais (8 amžiaus pabaiga – 10 amžiaus vidurys), Norvegijos Vikingai įkūrė kolonijas Škotijoje, Škotijos salose, Airijoje. Taip pat, jie tyrinėjo šiaurės Atlantos pakrantes, įsikūrė Farerų salose, Islandijoje, Niūfaundlende ir Grenlandijoje. Vikingai kartu su savimi sąmoningai gabenosi naminius gyvūnus (arklius, avis, ožius ir viščiukus), tačiau patys to nežinodami gabenosi ir kenkėjus, jų tarpe ir peles.

Tarptautinė mokslininkų komanda naudodamiesi specialiosiomis technologijomis tyrė genetinius skirtingų pelių populiacijų panašumus. Pelių mitochondriniai DNR tyrimai parodė, kad jau 10 amžiaus pradžioje naminės pelės į Islandiją keliavo kartu su Vikingais. Spėjama, kad kelionė prasidėjo iš Norvegijos arba iš šiaurinių Britų salų. Vėliau, iš Islandijos pelės savo kelionę ir toliau tęsė Vikingų laivais, taip pasiekė Grenlandiją. Pelės Grenlandijoje ilgai neišsilaikė ir išnyko, tačiau iš jų estafetę perėmė „Daniškos pelės“, atkeliavusios su antra Europietiškosios imigracijos banga.