Pirmą kartą aptiktos žemės dydžio planetos

2011-12-21

NASA Keplerio kosminiu teleskopu pirmą kartą už Saulės sistemos ribų aptiktos Žemės dydžio planetos.

Jos skrieja aplink žvaigždę, esančią už 950 šviesmečių nuo Žemės, ir yra pirmosios mokslui žinomos Žemės dydžio egzoplanetos. Viena iš jų netgi yra šiek tiek mažesnė už mūsų planetą, pranešė NASA.

Atrastosios egzoplanetos skrieja labai arti savo žvaigždės esančiomis orbitomis, todėl dėl didelės jų paviršiaus temperatūros sąlygos gyvybei ten nepalankios, skelbia mokslininkai. Tačiau šis Žemės dydžio planetų atradimas yra žingsnis į priekį ieškant dar tikroviškesnės Žemės dvynės, kurioje galėtų egzistuoti nežemiška gyvybė.

„Mes peržengėme slenkstį: pirmą kartą mums pavyko aptikti mažesnę už Žemę planetą, skriejančią apie kitą žvaigždę, – pareiškė tyrėjų grupės vadovas, Harvardo – Smithsono Astrofizikos centro (JAV) mokslininkas François Fressinas. – Mes įrodėme, kad kitose planetų sistemose gali egzistuoti Žemės dydžio egzoplanetos, ir, svarbiausia, patvirtinome, kad žmonija jau sugeba jas atrasti. Tai naujos eros pradžia.“

F. Fressinas ir jo kolegos šį atradimą padarė NASA Keplerio teleskopu užfiksavę labai mažus tolimos žvaigždės ryškio pakitimus, kuomet priešais ją atsidūrusios planetos blokuodavo dalį jos šviesos srauto. Tai vadinamasis planetų tranzito stebėjimo metodas. Po to stebėjimų rezultatai buvo patikrinti atliekant stebėjimus antžeminėse observatorijose.

Pranešama, kad dvi Žemės dydžio planetos skrieja aplink Kepler – 20 pavadintą žvaigždę. Ji priklauso vadinamajam G žvaigždžių tipui, tokiam pačiam, kaip ir mūsų Saulė. Abiejų atrastųjų egzoplanetų, Kepler – 20e ir Kepler – 20f, skersmuo sudaro atitinkamai 0,87 ir 1,03 Žemės skersmens, taigi, tai mažiausios iki šiol atrastos kitos sistemos planetos. Pasak mokslininkų, iš visko sprendžiant jos yra akmeninės, o jų masė yra atitinkamai 1,7 ir 3 kartus mažesnė už Žemės masę. Manoma, kad jos sudarytos daugiausia iš geležies ir silikatų. Abi atrastosios planetos neturi tokios atmosferos, kaip Žemė.

Kepler – 20e aplink savo žvaigždę apskrieja per 6,1 paras, jos orbita yra už 7,6 mln. km, beveik 20 kartų arčiau už atstumą nuo Žemės iki Saulės. Kepler – 20f apsisukimo periodas – 19,6 paros, ji skrieja už 16,6 mln. km. Abi planetos yra arčiau savo žvaigždės, nei Merkurijus. Arčiau žvaigždės skriejančioje planetoje paviršiaus temperatūra turėtų siekti 760 laipsnių pagal Celsijų, o toliau – apie 430 laipsnių.

Mokslininkus nustebino tai, kad tokio dydžio akmeninės planetos skrieja taip arti savo žvaigždės. Jų manymu, veikiausiai šios planetos susiformavo toliau nuo Kepler -20 žvaigždės, ir vėliau buvo pritrauktos prie savo žvaigždės. Iš viso aplink šią žvaigždę skrieja 5 planetos, visos jos – akmeninės.

Šiame vaizdo siužete – pasakojimas apie naujų egzoplanetų atradimą.

Šaltinis: balsas.lt