Kosminiai teleskopai atskleidė juodosios skylės paslaptis

2011-10-03

Hablo kosminis teleskopas ir begalė kitų tyrimams naudojamų kosminių aparatų aptiko netikėtus dalykus super didelės juodosios skylės prieeigose. Stebėjimai atskleidžia, kad gravitacijos pabaisa spjaudosi milžiniškais dujų pliūpsniais, o įkaitusių dujų karūna sklando virš medžiagos, krintančios į juodąją bedugnę.

Tyrinėjama juodoji skylė yra Markarijaus 509 (Mrk 509) galaktikos centre, beveik 500 milijonų šviesmečių atstumu nuo Žemės. Juodoji skylė yra milžiniška: ji sveria maždaug 300 milijonų kartų daugiau nei Saulė, ir kasdien jos masė vis auga dėl į ją krintančios medžiagos. Ši medžiaga aplink juodąją skylę sudaro ryškiai šviečiantį besisukantį diską.

Mrk 509 stebėjimams pasirinktas dėl to, kad jo ryškumas nuolat kinta, o tai reiškia, kad medžiagos kritimas į juodąją skylę yra nepastovus.

Ši galaktika buvo tyrinėjama daugybės teleskopų pagalba, kurie yra jautrūs skirtingo ilgio bangoms. Tai leidžia astronomams geriau išstudijuoti galaktiką pasinaudojant infraraudonaisiais, regimaisiais, ultravioletiniais ir rentgeno spinduliais, taip pat ir gama spinduliuote.