Stresas trukdo siekti užsibrėžto tikslo

2011-11-29

Stresuojantys žmonės pasineria į rutiną ir taip jų elgesys tampa neracionalus. Streso metu išsiskiria hormonas, noradrenalinas, pernešantis nervinius impulsus tarp nervinių ląstelių. Noradrenalino poveikis yra sustabdomas naudojant, taip vadinamus, beta blokatorius (įvairius slopinančius vaistus). „Ši informacija yra naudinga asmenims, kurie turi daug priklausomybių ir yra valdomi įsišaknijusių rutinų ir įpročių“, – teigė mokslininkas Lars Schwabe.

Bochum universiteto tyrėjai atrado, kad stresas įtakoja tikslo siekimo procesą. Mokslininkai tyrė, kaip galima išvengti neigiamų streso padarinių. Schwabe su kolegomis atliko bandymus su savanorių grupe. Pusei eksperimento dalyvių šis tyrimas virto stresine situacija. Prieš pat tyrimą dalyviai buvo suskirstyti į dvi grupes. Viena grupė suvartojo propanolį, vaistus, kurie blokuoja reikiamus jutiklius, todėl noradrenalinas neveikia. Tuo tarpu kita grupė suvartojo „placebo“ tabletes, kurios neturėjo jokio efekto.

Mokslininkai informavo eksperimento dalyvius, kad už tam tikrų užduočių atlikimą bei ikonų paspaudimą kompiuteryje dalyviai bus apdovanojami kakava arba apelsinų sultimis. Galiausiai, pasibaigus šiai eksperimento stadijai, dalyviai turėjo galimybę valgyti tiek apelsinų ir šokolado pudingo, kiek norėjosi. „Tai susilpnino apdovanojimo efektą“, – aiškino Schwabe. Todėl tolimesniame tyrime, žmonės, kurie jau buvo prisivalgę šokoladinio pudingo, nestresavo ir ikonas galinčias jiems atnešti papildomą prizą – kakavą, spaudė lėčiau negu prieš tai. Panaši situacija susiklostė ir su žmonėmis, kurie jau buvo prisivalgę apelsinų, jie nestresavo ir lėčiau nei įprasta spaudė kompiuterines ikonas, kurios jiems žadėjo papildomą apdovanojimą – apelsinų sultis.
Žmonių grupės elgesys, kurie prieš tyrimą suvartojo „placebo“ tabletes, buvo visiškai priešingas. Nesvarbu ką jie buvo prieš tai valgę, jie ir toliau rinkosi ikonas tiek su kakava tiek su apelsinų sultimis. Taigi, jie liko prie savo įsišaknijusių įpročių ir jų elgesys buvo neracionalus. Rezultatai demonstruoja, kad noradrenalinas suteikia streso pojūtį ir beta blokatoriai gali sumažinti blogus streso padarinius.