Mokslininkai sukūrė Alzhaimerio antikūnius

2011-12-12

Rensselaer Politechnikos Instituto mokslininkai sukūrė naują metodą skirtą gaminti antikūniams. Metodą sudaro, stebėtinai paprastas, antikūnių kūrimo procesas. Antikūniai neutralizuoja pavojingas proteinų daleles, kurios ir iššaukia Alzhaimerio ligą.
Šis metodas yra plačiai aprašomas gruodžio 5 dieną pasirodžiusiame žurnale „Proceedings of the National Academy of Sciences“ (PNAS). Žurnale, taip vadinamas, „Struktūrinis antikūnis skirtas kovoti prieš amyloid β“ gali būti naudojamas kaip įrankis suprasti sudėtingą ligos patologiją ir ateityje sukurti naują, antikūniu paremtą, vaistą.

Antikūniai yra imuninės sistemos pagaminti dideli proteinai, jie kovoja su infekcija ir liga. Jie sudaryti iš didelio Y formos proteino padengto mažomis peptido kilpomis. Šios kilpos prisiriša prie kenksmingų kūno įsibrovėlių, tokių kaip virusai ir bakterijos. Kai antikūnis „susiranda“ taikinį, imuninė sistema nusiunčia ląsteles, kad įsibrovėliai būtų sunaikinti. Radus tinkamą antikūnį, būtų galima nustatyti ribą tarp mirties ir išgijimo.

Mokslininkai ilgai ieškojo metodų kaip sukurti kovojančius su specifinėmis ligomis antikūnius. Tačiau neįtikėtinas antikūnių sudėtingumas trukdė pasiekti užsibrėžtų tikslų. Mokslininkams kuriant antikūnį, jo kilpų seka ir išsidėstymas yra ypatingos svarbos. Tik labai specifinė antikūnio kilpų išsidėstymo kombinacija gali neutralizuoti tam tikrus taikinius. Su milijardai galimų skirtingų kilpų išsidėstymų ir sekų, atrodo neįmanoma nuspėti kuri antikūnio kilpa skirta specifinėms taikinio molekulėms.

Naujas antikūnio kūrimo procesas buvo skirtas sukurti antikūniui, kuris taikosi į kenksmingiausias kūno molekules: Alzhaimerio proteinus. Tyrimas, kuriam vadovavo Chemical and Biological Engineering universiteto profesorius Peter Tessier, naudojo tuos pačius molekulinius procesus, kurie verčia Alzhaimerio proteinus būti kartu ir suformuoti kenksmingas daleles, kurios ir yra ligos priežastis. Alzhaimerio liga dėl specifinių proteinų – Alzhaimerio proteinų – laikosi kartu ir sudaro proteino daleles. Šios dalelės žaloja normalias, sveikas smegenų funkcijas. Panašių kenksmingų proteino dalelių formavimasis yra tokių ligų kaip Parkinsono ir pamišusios karvės ligų formavimosi centras.

Svarbiausia, nauji Alzhaimerio antikūniai skirti tik kenksmingiems proteinams naikinti, o nekenksmingi monomerai ir vieniši peptidai, kurie nesisieja su jokiomis ligomis, yra ignoruojami. Tessier ir jo kolegos tiki šios technikos potencialu aptikti ir geriau suprasti panašios rūšies proteino dalelių veikimą tokiose sutrikimuose kaip Parkinsono liga. Ateityje, kai mokslininkai turės daugiau būdų kaip suteikti vaistų ypatingai saugomiems smegenų audiniams, nauji antikūnių tyrimai galės prisidėti prie naujų vaistų, kovosiančių su Alzhaimerio liga, išradimo.