Kuo daugiau žmogus rūko, tuo mažiau turi pilkųjų smegenų ląstelių

2011-07-18

Ar yra ryšys tarp konkretaus smegenų regiono ir nikotino priklausomybės? Šį klausimą mokslininkai iš “Physikalisch-Technische Bundesanstalt” (Vokietija, Berlynas) universiteto tyrė paskutiniu metu. Šių tyrimų rezultatai išplėtė ir patikslino ankstesnių tyrimų rezultatus: rūkančių žmonių smegenų žievės konkretus regionas yra plonesnis nei niekada nerūkiusių žmonių. Šis regionas atsakingas už atlygį, impulsų kontrolę ir spendimų priėmimą. Klausimas – kada rūkymas sukelia cerebrinio regiono suplonėjimą, ar žmonės, kuriems gamta davė plonesnę smegenų žievę yra linkę tapti rūkaliais – gali būti išaiškinta tolimesniais tyrimais.

Siekiant ištirti ryšį tarp smegenų žievės storio ir nikotino priklausomybės, buvo ištirti 22 rūkantys žmonės ir 21 niekada gyvenime nerūkęs. Jie ištirti magnetinio rezonanso tomografijos pagalba. Matavimai atlinkti “PTB” Berlyno universitete ir pateikti didelės rezoliucijos, trijų dimensijų smegenų struktūros vaizdiniais.

Remiantis šiais tyrimais, individualus smegenų žievės storis gali būti nustatomas specialia vertinimo procedūra – “Charite”. Dviejų grupių palyginimas parodė, kad rūkančiųjų, “medial orbito-frontal” žievės dalies storis yra mažesnis už vidutinį nerūkančiųjų. Šio regiono storis mažėjo palaipsniui didėjant kasdienio cigarečių suvartojimo kiekiui, ir kiek ilgai gyvenime žmogus rūkė.

Priežastys ir pasekmės vis dar neaiškios. Nors yra žinomi eksperimentai su gyvūnais, kaip nikotinas keičia smegenų vystymąsi ir veda prie neuronų pažeidimų. Tačiau negali būti atmesta galimybė, kad tai egzistavo prieš pradedant rūkyti. Galbūt tai genetinis polinkis nikotino priklausomybei. Mokslininkai tolimesniuose tyrimuose siekia ištirti, ar gali smegenų struktūros vėl tapti normalios metus rūkyti.