Pirmųjų Kepler teleskopo stebėjimų duomenų analizė

2012-01-12

„Kepler“ kosminis teleskopas, kurio pagrindinis tikslas yra rasti į žemę panašias planetas, pradėjo fiksuoti pirmąsias žemės dydžio egzoplanetas. Be naujų planetų paieškos „SETI“ (Search for Extraterrestial Intelligence) programa savo dėmesį koncentruoja ir į besitęsiančią nežemiškų radijo signalų paiešką. SETI mokslininkai atskleidžia informaciją apie preliminarius stebėjimų rezultatus. Šiuo metu mokslininkai apdoroja informaciją gautą iš Kepler misijos 2011 metų pradžioje; buvo rasta įdomių signalų, tačiau jie gali būti identifikuojami kaip žemiškoji interferencija. Jeigu signalas sklinda iš daugiau negu vienos dangaus pozicijų, šis signalas yra laikomas interferencija.

Tačiau, šie signalai turi bruožų galimai būdingų ateivių dirbtiniems signalams. Keletas pavyzdžių yra iš KOI 817 ir KOI 812. Jie yra labai siauro dažnio, spėjama, kad jie sklinda iš dirbtinio signalų šaltinio. Laikui bėgant, jų dažnis keičiasi dėl Doplerio efekto – ateivių signalo šaltinio judėjimas yra reliatyvus radijo teleskopui esančiam žemėje. Jeigu būtų aptiktas, minėtųjų savybių, signalas, kuris nebūtų interferencija, jis būtų laikomas dirbtiniu nežemiškų signalų šaltiniu.

Tai yra tik pirmųjų stebėjimų rezultatai, daugelis kitų rezultatų bus pateikta per ateinančius mėnesius. Signalų paieškos tai lyg adatos ieškojimas kosminėje šieno kupetoje; iki šiol mes ieškojome uždengtomis akimis, pradėdami dar prieš įsitikinant ar visatoje iš viso yra kitų planetų. Kas jeigu mūsų saulės sistema būtų buvus vienintelė tokia? Dabar mes žinome, kad ji yra tik viena iš daugelio, remiantis Kepler duomenimis: mūsų žemė yra viena iš milijardų, vien tik, mūsų galaktikoje esančių planetų. Kiek dar yra planetų tinkamų gyventi – atviras klausimas, tačiau naujų planetų atradimas susiaurina paiešką, suteikdamas daugiau galimų taikinių į kuriuos, vietoje ieškojimo tarp milijardų kitų planetų, bus atsukti radijo teleskopai.

Parengė: Martynas Vaičekauskas