Žemės tektoninių plokščių judėjimas daro įtaką magnetinių polių kaitai

2011-10-26

Per visą istoriją Žemės magnetinio lauko poliai nereguliariu dažniu ne kartą keitėsi. Tačiau kodėl toks pokytis vyksta nereguliariai? Tyrėjai teigia, kad toks nereguliarumas galėjo būti sukeltas tektoninių plokščių išsidėstymo.

Žemės magnetinį lauką sukuria planetos centre esantis skystas geležinis branduolys. Magnetinio lauko poliai pasikeičia tada, kai skysto metalo judėjimas nebėra simetriškas su pusiaujo plokštuma. Šis simetrijos lūžis gali vykti palaipsniui – pirmiausia prasidėti branduolio mantijos išorėje, o vėliau išplisti visame branduolyje.

Tyrėjai, bandydami nustatyti, kas sukelia tokius simetriškumo lūžius, peržvelgė Žemės geologijos istoriją, ieškodami didelių geologinių pokyčių. Vienintelis toks didelis pokytis buvo tektoninių plokščių judėjimas. Prieš 200 milijonų metų superžemynas, pavadintas Pangėja, pradėjo skilti į mažesnes dalis, iš kurių laikui bėgant susiformavo dabartiniai žemynai.

Įvertindami sausumos plotą tiek Šiaurės, tiek Pietų pusrutuliuose, tyrėjai apskaičiavo nesimetriškumo laipsnį žemynų judėjimo periodo metu.

Pasirodo, šis nustatytas nesimetriškumo laipsnis sutampa su magnetinio lauko polių pasikeitimo dažniu. Kitais žodžiais tariant, kuo toliau žemyno masės centras atsidurdavo nuo pusiaujo, tuo dažniau vykdavo polių pasikeitimai. Per milijoną metų galėdavo įvykti net aštuoni polių pasikeitimai, jei nesimetriškumo laipsnis būtų buvęs didžiausiais.