Ar atominė bomba apsaugos žmoniją nuo kosminio pavojaus?

2012-03-13

Superkompiuterį pasitelkę JAV mokslininkai išnagrinėjo galimus apsaugos nuo Žemei pavojų keliančių didelių asteroidų scenarijus naudojant branduolinį ginklą.

JAV Energijos departamento nacionalinės Los Alamos laboratorijos mokslininkai superkompiuteriu tyrė branduolinio ginklo, kuris būtų naudojamas prieš mirtiną pavojų žmonijai keliančius didelius asteoridus, efektyvumą, pranešė „Space.com“. Kompiuterinio modeliavimu metu 500 metrų skersmens asteroidas buvo atakuojamas 1 megatonos galingumo branduoliniu užtaisu – maždaug 50 kartų galingesniu už tą, kuris Antrojo pasaulinio karo pabaigoje buvo susprogdintas virš Japonijos miesto Nagasakio.

Pasak amerikiečių mokslininkų, naujojo tyrimo rezultatai nuteikė optimistiškai. „1 megatonos sprogimas suardytų visą akmeninio asteroido struktūrą, ir jei toks asteroidas lėktų tiesiai į Žemę, potenciali jo grėsmė būtų visiškai pašalinta“, – pareiškė Los Alamos laboratorijos, dažnai vadinamos JAV branduolinių ginklų kalve, mokslininkas Bobas Weaveris.

32 tūkstančius procesorių turinčiu superkompiuteriu „Cielo“ atliekant 3D modeliavimą tariamas 1 Mt galingumo branduolinis užtaisas buvo „susprogdintas“ ant 500 m skersmens akmeninio asteroido paviršiaus. Pasak „Space.com“, toks jo detonavimo scenarijus smarkiai skyrėsi nuo Holivudo scenaristų išgalvotos įvykių eigos garsiajame 1998 m. sukurtame filme „Armagedonas“, kuriame JAV astronautai branduolinį užtaisą susprogdino asteroide išgręžtoje šachtoje.

B. Weaveris pabrėžė, kad branduolinis ginklas kaip apsaugos nuo artėjančio asteorido priemonė galėtų būti naudojamas tik kaip paskutinė priemonė, tai yra, tuo atveju, jei iki susidūrimo su Žeme būtų likę vos keli mėnesiai. Kiti mokslininkai jau anksčiau buvo perspėję apie neigiamas tokio scenarijaus pasekmes: esą po sprogimo Žemę pasiektų asteroido nuolaužų debesis.

Tačiau jei žmonija apie jai gresiantį artėjančio asteroido pavojų sužinotų kur kas anksčiau, būtų galima naudoti ir ne tokio griaunamojo poveikio priemones, teigia ekspertai. Pavyzdžiui, prie artėjančio asteroido būtų galima nusiųsti vadinamąjį „kosminį traktorių“ – kosminį laivą, kuris skrietų šalia ir savo trauka pamažu keistų asteroido trajektoriją, kol ji taptų nepavojinga Žemei. Taip pat būtų galima dideliu greičiu lekiantį kosminį laivą nukreipti tiesiai į asteoridą, kad po smūgio būtų pakeista jo orbita. Toks būdas esant tam tikroms aplinkybėms taip pat turėtų būti efektyvus, sakoma pranešime.

"Balsas.lt"