Kosmose atrasta keturkampė galaktika

2012-03-26

Tarptautinė astronomų grupė, vadovaujama Svinberno technologijos universiteto (Australija) mokslininkų, aptiko labai neįprastos formos nykštukinę galaktiką LEDA 074886. Ji atrodo kaip keturkampis kosminis smaragdas.

Ši galaktika yra už 70 milijonų šviesmečių nuo Saulės kitų maždaug 250 galaktikų sankaupoje, pranešė „Universe Today“. Tyrimo vadovas dr. Alisteris Grahamas, dirbantis Svinberno technologijos universiteto Astrofizikos ir superskaičiavimų centre, šį atradimą pavadino įspūdingu. „Esu matęs tūkstančius galaktikų, bet nė viena nebuvo panaši į šią“, – sakė jis leidiniui.

Pranešama, kad šis „kosminis smaragdas“ buvo atrastas Japonijos „Subaru“ teleskopu padarytoje plačiakampėje nuotraukoje. Galaktiką joje aptiko dr. Lee Spitleris. Astrofizikai mano, kad ši neįprasta galaktikos forma susidarė susidūrus dviem šio telkinio galaktikoms, galbūt skriejusioms šalia didesnės NGC 1407, ryškiausios šiame galaktikų telkinyje.

Tačiau keturkampio forma nėra vienintelis LEDA 074886 ypatumas: galaktikos vidinėje dalyje matomas žvaigždžių diskas, kuris sukasi iki 33 km/s greičiu. Pasak mokslininkų, dėl jo padėties sunku nustatyti, ar disko struktūra yra spiralinė, ar ne.

Nors keturkampės galaktikos yra labai retos, tokia galėtų tapti ir mūsiškė, mano mokslininkai. „Jei mūsų disko pavidalo galaktika po maždaug 3 milijardų metų susidurtų su disko formos Andromedos galaktika, taptume keturkampės galaktikos gyventojais“, – sakė dr. A. Grahamas.

Šis tarptautinės astronomų grupės atradimas bus pristatytas „The Astrophysical Journal“ žurnale, sakoma Svinberno technologijos universiteto pranešime.

"Balsas.lt"