Iš kur atsiranda hipergreitosios planetos galinčios skrieti 48 mln. km/h greičiu

2012-03-27

Prieš septynerius metus astronomai labai nustebo atradę pirmąją žvaigždę „pabėgėlę“, kuri iš galaktikos išskrido 1,5 milijonų mylių per valandą greičiu. Atradimas suintrigavo teoretikus, kurie svarstė ar gali egzistuoti ir panašaus pobūdžio planetos. Naujausi tyrimai rodo, kad tai yra įmanoma. Planetos „pabėgėlės“ ne tik egzistuoja, bet ir, kai kurios, keliauja per kosmosą iki 30 milijonų mylių per valandą greičiu.

„Šios greitosios planetos būtų vienos iš greičiausių objektų mūsų galaktikoje. Jeigu jūs gyventumėte vienoje iš jų, jūs išmaišytumėte visą visatą“, – teigė Harvard-Smithsonian astrofizikos centro astrofizikas, Avi Loeb. „Apart subatominių dalelių, aš nežinau nieko kas galėtų palikti mūsų galaktiką taip greitai, kaip tai daro šios planetos,“ – antrino mokslininkas Idan Ginsburg iš Dartmouth koledžo.

Tokio pobūdžio greitosios planetos yra vadinamos hipergreitosiomis planetomis (angl. hypervelocity planets) ir jos susidaro taip pat, kaip ir hipergreitosios žvaigždės (angl. hypervelocity stars). Manoma, kad dviejų žvaigždžių sistema pasiekia tokį greitį tada, kai jas tokiu greičiu į visatos centrą išsviedžia per arti priartėjus prie galaktikos centre esančios supermasyvios juodosios skylės. Žvaigždes atskiria labai stipri juodosios skylės gravitacija, vieną žvaigždę išsviedžia labai dideliu greičiu, o kitą įkalina juodosios skylės orbitoje. Mokslininkai tyrė kas nutiktų jeigu kiekviena žvaigždė turėtų dvi arba vieną planetą. Jie suprato, kad „išsviesta“ žvaigždė kartu su savimi galėtų „neštis“ ir savo planetas. Antroji žvaigždė, įkalinta juodosios skylės, galėtų savo planetą milžinišku greičiu „nusitempti“ į tarpžvaigždinį kosmosą.

Manoma, kad standartinė hipergreitoji planeta galėtų judėti 7-10 milijonų mylių per valandą greičiu. Tačiau, kai kurios planetos, susiklosčius idealiomis sąlygomis, gali pasiekti ir didesnius greičius. Šiuolaikinės technologijos vienišos hipergreitosios planetos užfiksuoti negali, nes jos yra neryškios, tolimos ir labai retos. Tačiau, astronomai gali pastebėti apie hipergreitąją žvaigždę besisukančią planetą kai žvaigždė prarandą ryškumą, dviem kūnams vienas kitą uždengus. Galiausiai, šie pasauliai pabėgs iš „Paukščių tako“ ir tęs tarpgalaktinies keliones. „Kelionių agentūros reklamuojančios keliones hipergreitosiomis planetomis gali orientuotis į nuotykius mėgstančius klientus“, – juokavo Avi Loeb.