Visatos praeitis atskleidžia žvaigždžių formavimosi paslaptis

2011-12-14

Šviesa nuo, artimiausios žvaigždės, saulės iki žemės keliauja apie 8 minutes. Tačiau šviesa esanti tolimose galaktikose iki mūsų keliauja – milijardus metų. Greg Rudnick, Kanzaso universiteto fizikas, stebi vieną iš seniausių galaktikos klasterių, kuris yra 10 milijardų šviesmečių nutolęs nuo žemės. Dėl šio gamtos „triuko“ mokslininkas mato galaktikos vaizdą prieš 10 milijardų metų nuo dabar arba kai nuo didžiojo sprogimo buvo praėję tik 4 milijardai metų. Tyrėjams šis periodas yra neįkainojamas, būtent šiuo laikotarpiu vyko sparčiausias žvaigždžių ir galaktikų formavimasis.

„Jeigu mes pažiūrėtumėm į galaktikas, kurios yra nutolusios 9 arba 10 milijardų šviesmečių s nuo mūsų, mes pamatytumėm kokios jos buvo tada, kai visata buvo pasiekusi tik 20 – 30 procentų savo dabartinio amžiaus,“ – teigė Rudnick. „Teoriškai, mes turime galimybę pažiūrėti į praeitį. Todėl galime žvilgtelti kaip tuo metu atrodė galaktikos ir išmatuoti kiek žvaigždžių buvo kiekvienoje iš jų“, – tęsė mokslininkas. Rudnick vykdo savo stebėjimus naudodamasis modernia stebėjimo technika – milžiniška radijo astronomijos observatorija Meksikoje. „Elva“ susidedanti iš 27, 87-pėdų diametro antenų, išpopuliarėjo po pasirodymo įžymiajame filme su Jodie Foster „Kontaktas“.

Radijo teleskopas mokslininkams padės nustatyti molekulinių dujų gausą septynių galaktikų klasteryje. „Žvaigždės susiformuoja iš molekulinių dujų debesų. Taigi, išmatavus kiek daug molekulinių dujų ten yra sužinotume, kokia buvo kuro paklausa žvaigždžių formavimosi procesui jaunose galaktikose,“ – dėstė Rudnick.

Kadangi, daugelis galaktikų yra išsidėsčiusios mažose dangaus plotuose, Rudnick gali stebėti keletą objektų vienu metu, o tai stebėjimams suteikia papildomo efektyvumo. Tolimų galaktikų klasterių stebėjimai atidarys duris į naują supratimą apie tai, kaip keičiasi kuro tiekimas besiformuojančioms žvaigždėms, kai daugelis galaktikų yra susijusios viena su kita bendromis gravitacinėmis jėgomis. „Spėjama, kad galaktikų formavimosi modelis yra toks: dujų tiekimas galaktikoms yra nutraukiamas tada kai jos įkrenta į klasterius. Šie stebėjimai suteiks mums galimybę atlikti pirmus šios teorijos bandymus tolimoje visatoje,“ – aiškino fizikai.