Žvaigždė pasidabinusi nematomu šydu

2011-08-03

NASA infraraudonojo spektro teleskopu WISE astronomams pavyko užfiksuoti, kaip į kosmoso gelmes keliauja nuo buvusios kompanionės draugijos atsiskyrusi, tiksliau, atskirta masyvi žvaigždė, pavadinimu Gyvatnešio Zeta. Maždaug 20 sykių už mūsiškę Saulę masyvesnė žvaigždė iriasi tarpžvaigždinių dulkių debesimi ir sukuria įspūdingą, geltonai švytinčių dujų arkos pavidalo šydą.

Infraraudonojo spektro nuotrauka buvo transponuota į regimojo spektro spalvas, kurioje kelionėn išsiruošusi žvaigždė spindi melsvai balta spalva.

Kadaise Gyvatnešio Zeta skriejo aplink dar masyvesnę žvaigždę, tačiau, šiai sprogus ir virtus supernova, Gyvatnešio Zeta į Visatos tolumas buvo tiesiog nusviesta kolosalaus supernovos sprogimo. Šiuo metu „žvaigždė-našlaitė“ skrieja 87 tūkst. km/h (arba 24 km/s) greičiu.

Kosmine erdve skriejanti žvaigždė spaudžia ir stumia skrodžiamą tarpžvaigždinį dujų-dulkių debesį bei sukuria švytintį šydą (angl. k. – „bow shock“). Panaši banga susiformuoja greitaeigiam kateriui skrodžiant vandens paviršių. Medžiaga šioje „bangoje“ slegiama taip intensyviai, kad ima švytėti infraraudonojo spektro dažnyje. Būtent šį švytėjimą ir užfiksavo WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) – regimojo spektro diapazone šis šydas nėra matomas.