Egzoplanetoje aptikta metalų turinti atmosfera

2011-08-23

Iš pirmo žvilgsnio , HJ 1214b tėra dar viena super-Žemė, galimai gyvybei tinkanti planeta iš daugelio kitų egzo-planetų. Ji buvo atrasta MEarth projekto 2009 metais.

Ji skrieja aplink neryškia žvaigždę gyvatnešio žvaigždyne aplink savo ašį apsisukdama per 1,6 žemės paros, taip pat jos orbita yra labai arti žvaigždės. Praėjusių metų gale GJ 1214b tapo pirmąja super-Žeme, kurios atmosferoje buvo rasta vandens garų ištyrus jos spektrus. Naujas komandos tyrimas patvirtina potencialios tinkamos atmosferos bruožus.

Prieš tai komanda pranešė, kad jų stebėjimo objektas gali atitikti du hipotetinius planetų modelius. Pirmajame modelyje, planeta galėtu būti padengta vandeniliu ir heliu, bet sugeriamosios savybės atmosferos spektre, kad šis modelis greičiausiai netinka, nebent tinkamas atmosferos sluoksnis uždengiamas storu sluoksniu debesų, bet dėje nepakako duomenų tam patvirtinti.

Sujungus ankstesnius jų stebėjimų rezultatus su naujesniais MEarth observatorijos duomenimis, komanda nusprendė, kad jų spėjimai pasitvirtino virš 99,99% tikslumu. To pasakoje pritaikytas likęs modelis, kuris teigė, kad atmosferoje didesnis kiekis „metalų“ (kalbant astronomijos terminais, tai yra visos medžiagos, kurių atominis numeris aukštesnis už helio). Komanda neišsižada seniau priimtų 99,7% tikslumo išvadų, kad 10% planetos atmosferos sudaro vandens garai. Gali atrodyti, kad vandens garai šią planetą padaro patrauklią tropinėms džiunglėms, bet tai netiesa, nes joje yra didžiulis 280°C siekiantis karštis.

Informacija apie šiuos atradimus liečiančius planetos atmosferą prisotintą tokių sunkių elementų yra įdomi, bet iš turimos informacijos apie atmosferą galima nupasakoti ir planetos struktūrą bei istoriją. Planetų atmosferų modelis siūlo, kad planetoms turinčioms panašią masę ir temperatūrą, kaip GJ 1214b yra 2 pirminiai susiformavimo scenarijai. Pirmame atmosfera susidaro formuojantis planetai, tačiau tokiu atveju atmosfera turėtu būti prisotinta vandeniliu, taigi šis scenarijus atmetamas. Antrasis scenarijus nusako, kad planeta susikūrė toliau nuo žvaigždės, bet po susidarymo priartėjo ir atmosfera susidarė iš tauriųjų ledų.

Be atmosferos tyrimų mokslininkų komanda taip pat naudojo perėjimų intervalus svyravimams orbitoje, kuriuos sukelia kitos planetos esančios sistemoje ieškoti, tačiau pastangos buvo bevaisės.