Merkurijų pasieks pirmasis žmogaus sukurtas objektas

2011-08-24

Rašomojo stalo dydžio NASA priklausantis kosminis laivas skinasi kelią į Merkurijų ir jau ketvirtadienio naktį taps pirmuoju žmogaus sukurtu objektu skriejančiu šios mažytės planetos orbitoje, žinoma jei pavyks atlikti labai sudėtingą manevrą.

Per beveik 6 metus nukeliavęs netoli aštuonių milijonų kilometrų, erdvėlaivis pavadintas „Pasiuntiniu“ pabandys pakliūti į kiaušinio formos orbitą ir turės susikauti su milžiniška saulės trauka. Tam įvykdyti, jis turės išnaudoti daugiau nei pusę degalų, kurie jame buvo paleidimo metu 2004 metais, kad vos per 15 minučių drastiškai sumažintų greitį.

Jei viskas praeis sklandžiai, Pasiuntinys skries apie 200 kilometrų aukštyje ir tyrinės planetą visus metus, pradedant balandžio 4tąja. Jis padės suprasti paslaptingąjį Merkurijaus magnetinį lauką ir kas svarbiausia ištirs ar arčiausiai saulės esančios planetos amžinai tamsios pusės polių krateriuose yra ledo.

Jeigu vis dėl to viskas nepavyks, kaip suplanuota, 446 milijonus dolerių kainuojantis erdvėlaivis praskris Merkurijų ir savo kelionę baigs skriedamas aplink saulę. NASA sužinos ar jiems pavyko maždaug po valandos – tiek trunka radijo signalui pasiekti žemę.

Šį projektą apsunkino saulės gravitacija ir milžiniškas jos karštis, verčiantis zondą apkrauti milžiniškomis burėmis, nuo saulės, teigė misijos sistemų inžinierius Erikas Fineganas. Pasiuntinys turėjo nuskrieti labai ilgą kelia tam, kad pasiektų Merkurijaus orbitą, nes turėjo net kelis kartus mažinti greitį išnaudodamas energiją, kad patektu ten, kur reikia. Kol kiti erdvėlaiviai lėkdavo aplink planetas lyg iš timpos paleisti, Pasiuntinys turėjo elgtis priešingai, skrisdamas aplink žemę, Venerą ir Merkurijų, kad sulėtėtų.

„ Tu turi žaisti kažkokį kosminį biliardą, daužydamas kamuoliukus taip, kad viskas pavyktų“, sakė Džono Hopkinso universiteto astronomas Ralfas Maknutas, kuris yra misijoje dalyvaujantis mokslininkas.
Jei kas nors pasisuktų netikėta linkme, inžinieriai turi paruošę atsarginius planus ateinantiems 3 mėnesiams, bandymams Pasiuntiniui į Merkurijaus orbitą pasiųsti.

NASA uždarys visų kamerų užuolaidėles (shutter), sudėtingo manevro metu, tad atvykimo nuotraukų nebus, pranešė vyriausiasis mokslininkas Šonas Solomonas.
Pasiuntinys skriejo šalia Merkurijaus kelis kartus per visą savo kankinančią kelionę, o prieš 36 metus, erdvėlaivis „Mariner“ pro jį praskriejo 10 kartų.
„Merkurijus vadinamas pamirštąja planeta, kadangi praėjo tiek daug laiko po paskutinio ten nusiųsto erdvėlaivio“, pridėjo Solomonas.