Tamsiosios medžiagos paslaptys

2011-10-21

Kaip ir visos galaktikos, Paukščių takas yra keistos tamsiosios medžiagos namai. Tamsioji medžiaga nėra matoma, o apie jos egzistensiją galima numanyti tik dėl gravitacijos jėgų. Tamsioji medžiaga išlaiko visas galaktikoje esančias žvaigždes vienoje vietoje.

Tamsiosios medžiagos prigimtis yra mįslė, o naujausi tyrimai užduoda tik dar daugiau klausimų.

Mokslininkai teigia, kad po atlikto tyrimo, jie apie tamsiąją medžiagą dabar žino mažiau, nei anksčiau.

Standartinis kosmologijos modelis tegia, kad didžąją visatos dalį sudaro tamsioji medžiaga ir tamsioji energija. Dauguma mokslininkų mano, kad tamsioji medžiaga susideda iš „šaltų“ (lėtai judančių) dalelių, kurios sukimba tarpusavyje veikiamos gravitacijos jėgų. Laikui bėgant šie tamsiosios medžiagos gabalai pritraukia įprastą medžiagą bei tokiu būdu suformuoja galaktikas.

Kompiuterinių simuliacijų metu nustatyta, kad tamsioji medžiaga turėtų būti tankiai išsidėsčiusi galaktikų centruose, tačiau ištyrus dvi nykštukines galaktikas nustatyta, kad jų centre esantis tamsiosios medžiagos sluoksnis yra labai plonas. Tai reiškia, kad standartinis kosmologijos modelis potencialiai gali būti klaidingas.

Nykštukinės galaktikos yra sudarytos iš 99 % tamsiosios medžiagos ir iš 1 % medžiagos, todėl tai idealus įrankis tamsiosios medžiagos tyrinėjimui.

Tyrimo rezultatai parodė, kad tamsioji medžiaga galaktikose yra pasiskirsčiusi vienodai palyginti dideliame regione, kelių šimtų šviesmečių spinduliu. Buvo manoma, kad tamsiosios medžiagos koncentracija artėjant prie galaktikos centro turėtų didėti.

Kai kurie mokslininkai mano, kad tamsioji medžiaga išsisklaidė sąveikaudama su medžiaga, tačiau jokios simuliacijos to neparodo. Dėl šios priežasties yra daroma prielaida, kad tamsioji medžiaga su medžiaga sąveikauja daug labiau, nei manyta, arba tamsioji medžiaga nėra šalta.

Tyrėjai bandys išsiaiškinti, kuri iš šių teorijų yra teisinga atlikdami daugiau nykštukinių galaktikų tyrinėjimų, kuriose tamsiosios medžiagos koncentracija yra dar didesnė.