Titano ežeruose – lig soties maisto nežemiškai gyvybei

2011-08-03

Saturno palydovo Titano ežeruose yra daug acetileno, kuris potencialiai gali būti maisto šaltinis nežemiškiems organizmams, nustatė mokslininkai.

Remdamiesi naujausiais NASA, ESA ir ISA (Italijos kosmoso agentūra) kosminio zondo „Cassini-Huygens“ perduotais duomenimis, Prancūzijos ir JAV mokslininkai, vadovaujami Danielo Cordier iš Ecole Nationale Supérieure de Chimie de Rennes universiteto, apskaičiavo, kad skystuose Titano angliavandenilių telkiniuose yra šimtus kartų daugiau acetileno, nei buvo manoma iki šiol. Naujausio tyrimo rezultatai liudija, kad acetilenas gali sudaryti 1 proc. viso Titano ežerų turinio.

Pasak JAV Arizonos valstijos universiteto mokslininko Jonathano Lunine‘o, dalyvaujančio „Cassini-Huygens“ tyrimų programoje, toks didelis acetileno kiekis Titano ežeruose yra „potencialiai įdomi naujiena nežemiškos gyvybės požiūriu“. Anot, jo, prielaida apie Titane egzistuojančius acetilenu mintančius organizmus yra tik hipotetinė, bet labai intriguojanti.

Hipotezė apie Titane galinčią egzistuoti gyvybę, savo poreikiams energiją gaunančią iš acetileno ir vandenilio junginių, buvo pasiūlyta dar 9-ąjį praėjusio amžiaus dešimtmetį. Tačiau pirminiai Titano telkinių tyrimai parodė, kad acetileno dalis juose yra per maža gyvybei palaikyti.

Naujausi rezultatai, privertę peržiūrėti acetileno kiekio Titano telkiniuose vertinimą, pasak mokslininkų, ragina sutelkti dėmesį į dar tikslesnius jo kiekio matavimus.

Daugelis astrofizikų mano, kad, prieš svarstant apie nežemiškos gyvybės galimybes Titato ežeruose, reikėtų išsiaiškinti ne tik cheminę jų sudėtį, bet ir fizines tokios aplinkos sąlygas. Kai kurių mokslininkų manymu, jei šiuose angliavandenilių telkiniuose nėra vertikalios cirkuliacijos, vandenilis ir acetilenas gali būti pasiskirstę skirtinguose sluoksniuose, o tai apsunkintų hipotetinių organizmų galimybes naudoti šias medžiagas.

Temperatūra Titano paviršiuje siekia – 180 laipsnių pagal Celsijų, todėl skysto vandens telkinius čia yra pakeitę skystieji angliavandeniliai, tarp jų metanas ir etanas. Mokslininkai mano, kad Titane lyja metano lietūs ir kyla metano rūkas.