Žemės istorija ir evoliucija

2012-05-07

Klasikinėje mitologijoje kiparisas siejamas su mirtimi, pomirtiniu pasauliu ir amžinybe. Ir iš tiesų, kipariso medis priklauso ypač senai spygliuočių giminei, kurios evoliucijos tyrimai leido naujai pažvelgti į audringą Žemės istorijos laikotarpį.

Mezozojaus eroje visą sausumą Žemėje sudarė vienas milžiniškas kontinentas – Pangėja. Šis kontinentas pradėjo skilti daugmaž prieš 150 milijonų metų, jo dalys tolo viena nuo kitos ir palaipsniui suformavo tokius kontinentus, kokius mes matome šiandien. Dėl tokio laipsniško skilimo, tuometinės gyvūnų ir augalų rūšys buvo atskirtos vienos nuo kitų ir toliau evoliucionavo skirtingai.

Molekulinis laikrodis

„Iš fosilijų matome, jog kiparisų šeima yra ypatingai sena“, – sako biologijos profesorė bei Miuncheno botanikos sodo direktorė, Siusana Rener (Susanne Renner). „ Mes manome, jog gali būti įmanoma atsekti kiparisų evoliucijos istoriją iki mezozojaus eros, dar prieš Pangėjos skilimą.“ Rener su tyrėjų grupe ėmėsi darbo – atkurti kipariso šeimos medį, lygindami jo genų seką su 122-jų rūšių iš 32-jų skirtingų genčių augalais. Norėdami datuoti rūšių skilimus, tyrėjai naudojo molekulinio laikrodžio teoriją.

Šios teorijos principas gan paprastas. Dvi rūšys, kilusios iš to paties protėvio, genetiškai vystosi nepriklausomai viena nuo kitos. Pagal genetinių skirtumų vystymąsi galima nuspėti prieš kiek laiko rūšys „atskilo“ nuo savo protėvių. Lyginant visą genetinių pasikeitimų spektrą šeimoje, galima nesunkiai atkurti jos istoriją.

Evoliucijos aklavietės

„Per paskutinius 15 metų, šie metodai bei naujų fosilijų atradimai leido žengti milžinišką žingsnį į priekį biogeografijai – biologijos rūšiai, kuri tiria augalų ir gyvūnų rūšių paplitimo dėsningumus“ – sako Rener. Paaiškėjo, jog kai kurios tirtos rūšys sąlyginai jaunos, o kai kurios daug senesnės nei buvo manyta.

Tyrimai patvirtino, jog kiparisai priklauso ypatingai senai augalų šeimai. Jų protėviai atsekami iki pat mezozojaus, o kiparisų skilimas į šiaurines ir pietines rūšis tiesiogiai atspindi Pangėjos skilimą, po kurio šios rūšys buvo atskirtos ir evoliucionavo skirtingai. Kiparisų šeima yra pirmoji leidusi žmonėms iš taip arti pažvelgti į superkontinento – Pangėjos, skilimą.