Hinode erdvėlaivis jau penkerius metus fotografuoja saulę

2011-11-04

Hinode kosminis erdvėlaivis savo misiją vykdo jau penkerius metus. Ką jis nuveikė per šį laikotarpį?

Kosminis aparatas buvo paleistas 2006-ųjų rugsėjo 22-ąją dieną, tačiau prieš jo įjungimą turėjo būti atlikta keletas technikos bandymų. Hinode turėjo potencialo padaryti itin didelės raiškos saulės nuotraukas, kurios galėtų padėti išspręsti su saulės paviršiumi susijusius klausimus, pavyzdžiui, kodėl saulės atmosfera yra daug karštesnė už jos paviršių ir kaip saulės magnetinis laukas sugeba nusiųsti energiją į tolimiausius saulės sistemos užkampius.

Rentgeno spindulių teleskopas pradėjo veikti spalio 23-ąją dieną, saulės optinis teleskopas – spalio 25-ąją, o ekstremalus ultravioletinių spindulių spektrometras darbą pradėjo spalio 28-ąją.

Padarytos pirmosios nuotraukos pateisino visus lūkesčius. Hinode erdvėlaivis padėjo nustatyti saulės vėjo kilmę ir potencialiai nustatyti, kodėl saulės vainikas yra karštesnis, nei jos paviršius.

Spektrografu nustatyta, kad nanoblyksniai, išsiveržiantys iš saulės, perduoda šilumą saulės vainikui. Astronomai jau seniai žinojo apie saulės blyksnius, tačiau niekada nemanė, kad jų gali būti tiek daug ir daug mažesnių, nei manyta.

Tačiau Hinode pateikė dar vieną teoriją, kuri teigia, kad saulės vainikas yra įkaitinamas iš saulės trykštančių karštos medžiagos fontanų, vadinamų spikulėmis. Hinode parodė, kad tokie reiškiniai saulės paviršiuje vyksta daug dažniau, ne buvo manoma, o ši medžiaga yra pakankamai karšta, kad galėtų įkaitinti saulės atmosferą.