Mokslininkai rado bakterijas, kurios gyvena Marso planetos sąlygomis

2011-12-20

Oregono mokslininkų komanda surinko mikrobus nuo ledo, esančio Kaskadų kalnuose lavos vamzdyne, ir ištyrė, kad jie klesti šaltyje, Marso planetos sąlygomis. Pasirodo, mikrobai toleruoja esančią arti užšalimo ribos temperatūrą ir mažą kiekį deguonies, taip pat jie gali augti be organinio maisto. Šiose sąlygose mikrobų metabolizmo procesai yra vedami iš olivino, vulkaninio mineralo dažniausiai randamo lavos vamzdynų uolienose, kylančios geležies oksidacijos. Šie faktoriai leidžia mikrobams išgyventi popaviršutiniuose Marso sluoksniuose ir kituose planetų kūnuose.

„Šie mikrobai yra iš labiausiai paplitusios žemės mikrobų rūšies“, – sakė, viena iš tyrimo autorių, Amy Smith, doktorantūros studentė iš Oregono universiteto. „ Jūs galite rasti jų pusbrolius uolose, ant savo odos, vandenyno dugne ir beveik visur kitur. Skirtumas tas, kad jų unikalūs sugebėjimai leidžia jiems augti Marso sąlygomis.“ Laboratorijoje, kambario temperatūros ir normalaus deguonies lygio sąlygose, mokslininkai pademonstravo, kad mikrobai gali suvartoti organinę medžiagą (cukrų). Tačiau, kai tyrėjai pašalino organinę medžiagą, sumažino temperatūrą iki užšalimo ribos ir sumažino deguonies lygį, mikrobai pradėjo naudoti olivine esantį geležį – silikato medžiagą randamą vulkaninėse žemės uolienose ir Marse – kaip energijos šaltinį.

„Ši sąveika įtraukianti mineralus iš vulkaninių uolienų nebuvo užfiksuota anksčiau“, – teigė Martin Fisk, OSU žemės, vandenynų atmosferos mokslų koledžo profesorius. „Vulkaninės uolienos tiesiogiai veikiamos oro ir karštesnės temperatūros, oras esantis atmosferoje oksiduoja prieš mikrobams galint jį panaudoti. Tačiau lavos vamzdyne, kur bakterijos yra uždengtos ledu ir saugomos nuo atmosferos, jie nurungia orą kovoje dėl geležies.

„Sąlygos lavos vamzdyne nėra tokios atšiaurios kaip Marse“, teigė Fisk. „Marse, temperatūra retai pasiekia užšalimo ribą, deguonies lygis yra žemesnis ir paviršiuje nėra skysto vandens. Tačiau, manoma, kad vandens yra karštesniuose Marso popaviršiuose. Nors šie tyrimai tiksliai neatkuria Marso sąlygų, jie parodo, kad bakterijos gali gyventi panašiomis sąlygomis.