Retų rūšių netektis gali sunaikinti visą ekosistemą

2012-03-21

Naujausi tyrimai atlikti Matthew Bracken, Northeastern College of Science profesoriaus, rodo, kad retos rūšys iš mitybos grandinės apačios gali turėti didelę įtaką visai ekosistemai, rašoma „Ecology Letters“ internetiniame žurnale.

M. Bracken ir Brown universiteto studentė Natalie Low atlikto keletą eksperimentų, kurių metu iš uolėtų krantų pašalino jūros dumblius ir nejudrius gyvūnus, tokius kaip dvigeldžiai moliuskai ir polipai. Eksperimentas atkartojo natūralius biologinės įvairovės pasikeitimus vykstančius uolėtuose krantuose. Eksperimento rezultatai buvo stulbinantys. „Mes parodėme, kad šių ypatingai retų rūšių – kurios bendrai mitybos grandinėje sudaro mažiau nei 10 procentų jūros dumblių ir gyvūnų biomasės – netektis sukėlė didelį gyvūnų (tokių kaip gyvatės, krabai ir kt.) gausos ir diversijos sumažėjimą,“ – teigė Bracken.

Ankstesni tam tikrų ekosistemų ir retų rūšių tyrimai koncentravosi į plėšrūnų netektį – dažnai vadinamų „kertine“ rūšimi – ir jos įtaką augalų ir gyvūnų esančių mitybos grandinės apačioje vystymuisi. Tačiau, Bracken ir Low įrodė, kad ir retų rūšių netektis gali performuoti jūrines sistemas. Mokslininkai gyvūnų diversijos ir gausos sumažėjimą pastebėjo jau po trijų eksperimento savaičių. „Ankstesnių, panašaus pobūdžio tyrimų metu, aiškių rezultatų reikėjo laukti mėnesius arba net metus, tačiau šiuo atveju tiriant retus jūros dumblius, rezultatai buvo akivaizdūs jau po kelių savaičių“.