Astronomai rado kosmoso klimato kaitos įrodymų

2011-07-20

Tarptautinė astronomų grupė atrado įrodymų apie intensyvų atšilimo periodą

(apibūdintą kaip “kosminė klimato kaita”), ankstyvoje visatos istorijoje. Šie atradimai padaryti matuojant dujų temperatūras, kurios slypi tarp galaktikų.

Jie atrado aiškius požymius, kad temperatūra šios “tarpgalaktinės terpės” stabiliai didėjo laikotarpiu: nuo Visatos vienos dešimtosios iki ketvirtadalio dabartinio amžiaus.

Komanda tiki, kad tai sukėlė kvazarai (milžiniškos juodosios skylės esančios galatikų širdyje), kurie skleidžia ultravioletinę šviesą ir sukelia eilę reakcijų dujų debesyse, taip sukeldami temperatūros didėjimą.

Gearge Becker, tyrimui vadovaujantis astronomas iš Kembridžo universiteto, pasakė: “Ankstyvoje visatos istorijoje, didžioji dalis materijos buvo ne žvaigždėse ar galaktikose. Vietoj to, jo buvo išsklaidyta labai plonu duju sluoksniu, kuris užpildė visą kosmosą.”

“Dujos meta eilę šešėlių šviesoje sklindančioje iš kvazarų, kurie yra labai tolimi ir ryškūs objektai. Analizuojant kaip šie šešėliai blokuoja fono šviesą sklindančią iš kvazarų, mes galime pastebėti daugybę dujų sugėrimo savybių, tokių kaip: kur jos yra, iš ko sudarytos ir kokios karštos jos yra.”

Astronomai pažvelgė į daugiau nei 10 milijardų metų senumo šviesą keliavusią link žemės per milžinišką visatą.

Rezultate, kiekvienas tarpgalaktinis debesis, per kurį keliavo ši šviesa, paliko savo pėdsakus. Kumuliacinis poveikis gali būti panaudotas kaip visatos ankstyvos temperatūros fosilinis įrašas, panašiai kaip nustatomas žemės klimatas studijuojant ledo šerdis ar medžių rieves.

Temperatūros lyginant su žemės temperatūra, yra didžiulės. Mokslininkai rodo, kad praėjus milijardui metų po didžiojo sprogimo, dujos buvo “šaltos” – 8000 laipsnių Celsijaus. Praėjus 3,5 milijardo metų, temperatūra pakilo iki mažiausiai 12000 laipsnių Celsijaus.

Šilimo tendencijos priešinasi normaliems kosminio klimato modeliams, paprastai manoma, kad visata vėsta laikui bėgant. Kadangi visata plečiasi, dujos turėtų vėsti, panašiai kaip dujos išsiveržusios iš aerozolio balionėlio.

Norint didinti temperatūrą, kažkas turi kaitinti dujas. Astronomai mano, kad šioje epochoje klimato kaitą skatina didelis kiekis energijos sklindančios iš jaunų, aktyvių galaktikų.