Dalelių greitintuvas gali būti pirmoji laiko mašina

2011-08-24

Jei naujausia Tomo Weiler‘io ir Čui Man Ho teorija yra teisinga, didįjį hadronų greitintuvą – didžiausią dalelių greitintuvą pasaulyje, kuris pradėjo veikti praėjusiais metais, galima panaudoti kaip laiko mašiną, gebančią materija nusiųsti į praeitį.

Viena iš pagrindinių greitintuvo užduočių yra surasti nepagaunamąjį „Higso bozoną“: dalelę, kuri fizikų įsitikinimu paaiškintų, kodėl tokios dalelės, kaip protonai, neutronai ir elektronai turi masę. Jei greitintuvui pavyks atlikti savo misiją, mokslininkai numano, kad tuo pačiu metu greitintuvas sukurs dar vieną dalelę, pavadinimu „Higso singuletas“.

Pasak Weiler‘io ir Ho teorijos, šie singuletai sugebėtų peršokti į papildomą penktąją dimensiją, kurioje jie galėtu judėti pirmyn ir atgal laike, taip atsirasdami praeityje arba dabartyje.

„Viena iš viliojančių šios teorijos pusių yra ta, kad toks keliavimas laiku, nesukeltų jokių problemų“, sakė Weiler‘is. „Kelionė laikų įmanoma tik šioms dalelėms, pavyzdžiui žmogui grįžti į praeitį – laikus, kai jis dar nebuvo gimęs ir ten nužudyti savo tėvus yra neįmanoma. Tačiau, jeigu mokslininkai išmoktų suvaldyti Higso singuletų kūrimą, būtų įmanoma siųsti žinutes į praeitį arba ateitį.“

„Branos“ atskyrimas

Mokslininkų teorija bus įrodyta tuo atveju, jei fizikai stebintys greitintuvą pradės matyti atsirandančius Higso singuletus ir spontaniškai atsirandančius jų skilimo produktus. Ir jei taip nutiks, Weiler‘is ir Ho tiki, kad jie bus sukurti dalelių, kurios keliauja laiku ir atsiras prieš susidūrimus, kurie tuos produktus pagamino.

Weiler‘io ir Ho teorija yra paremta M-teorija – „visko teorija“. Maža grupelė teoretinių fizikų sukūrė M-teoriją, kurioje telpa visos žinomos elementariosios dalelės ir jų savybės, įskaitant gravitaciją. Tačiau šiai teorijai veikti reikia 10-11 dimensijų vietoj dabar žinomų 4. Tai privedė prie pasiūlymo, kad mūsų visata yra 4 dimensijų „branos“ apvalkalas, plūduriuojantis multidimensiniame erdvėlaikyje, vadinamoje „visumoje“.
Pasak šio požiūrio, pagrindinės visatos kūrimo formos yra amžiams įstrigusios „branoje“ ir negali patekti į jokią kitą dimensiją. Tačiau yra išimčių, kai kurie ginčijasi, kad pavyzdžiui gravitacija yra silpnesnė už kitas pagrindines jėgas, kadangi ji prasiskverbia į visas dimensijas. Kita galima išimtis yra pritaikyta Higso singuletams, kurie paklūsta tik gravitacijai ir nei vienai kitai jėgai.

Atsakymas slypi neutrinuose?

Weiler‘is į keliones laiku gilintis pradėjo prieš 6 metus, kad paaiškintų anomalijas atsiradusias eksperimentuojant su neutrinais. Neutrinai yra pravardžiuojami „dalelėmis vaiduokliais“, kadangi jie labai retai reaguoja su paprasta meterija: milijardai neutrinų susiduria su mūsų kūnais kiekvieną sekundę ir mes nieko nejaučiame, nes jie perskrodžia mus nepalikdami jokių pėdsakų.
Weiler‘is ir jo kolegos Henrikas Pas‘as ir Sandip‘as Pakvasa iš Havajų universiteto priėjo išvados, kad anomalijos atsiranda dėl dar vienos dalelės pavadinimu „tuščias neutrinas“ egzistavimo. Teoriškai tuštieji neutrinai yra dar sunkiau aptinkami, nes juos veikia tik gravitacija, taigi tuštieji neutrinai yra dar viena prie „branos“ nepririšta dalelė ir turėtų gebėti keliauti per visas papildomas dimensijas.
Weiler‘is, Pas‘as ir Pakvasa teigia, kad tuštieji neutrinai keliauja greičiau už šviesą trumpindami kelia per papildomas dimensijas. Pasak Enšteino realityvumo teorijos egzistuoja tam tikros sąlygos, kuriomis kelionė greičiau už šviesą reiškia kelionę laiku į praeitį. Tai privedė mokslininkus hipotetinės kelionių laiku srities.