Didžiulė ozono skylė virš antarkties nemažėja

2011-10-22

Virš Antarkties esanti ozono skylė šių metų didžiausiąją savo reikšmę pasiekė Rugsėjo 12 dieną. Jos plotas apėmė 26 kvadratinius kilometrus – šis rezultatas yra devintas pagal dydį per visą stebėjimų istoriją. Virš pietų ašigalio esančios ozono skylės gylis šių metų piką pasiekė Spalio 9 dieną.

Ozono sluoksnis saugo mūsų planetos paviršių nuo pavojingų ultravioletinių spindulių. NOAA ir NASA kiekvienais metais matuoja ozono lygį virš Žemės ašigalių, kad galėtų stebėti, kaip žmogaus veikla ardo šį sluoksnį.

Viršutinis atmosferos sluoksnis virš Pietų ašigalio šiais metais buvo neįprastai šaltas. Šaltas oras yra pagrindinis ozono sluoksnio ardytojas. Atmosferoje taip pat išlieka ir kiti chemikalai, kurie ardo ozono sluoksnį vykstant cheminėms reakcijoms.

Rugpjūčio mėnesį Antarktyje prasideda pavasaris, saulė vėl pradeda kilti po kelis mėnesius trukusios tamsos. Saulės spinduliai sužadina ore tvyrančius chemikalus, kurie pradeda reaguoti su ozonu ir tokiu būdu jį ardyti. Kiekvienais metais, pasibaigus antarktiniam pavasariui, ozono sluoksnyje esanti skylė sumažėja. Tai vyksta gruodžio pradžioje.

Ore esantis chemikalų kiekis laipsniškai mažėja nuo 1987 metais pasirašytos ozono sluoksnio apsaugą numatančios sutarties. Teigiama, kad stratosferoje esantis ozono sluoksnis pilnai gali atsistatyti iki šio amžiaus vidurio, tačiau skylė Antarktyje periodiškai atsivers dar kelis dešimtmečius.