NASA šiandien paleis du mėnulio palydovus

2011-09-08

Po kelių valandų iš JAV karinių oro pajėgų bazės Kanaveralo kyšulyje turėtų pakilti NASA raketa „Delta 2″ su dviem Mėnulio palydovais „Grail“.

Jei startą tektų atidėti dėl nepalankių oro sąlygų, NASA numatė atsarginį šios misijos tvarkaraštį, kuris baigiasi spalio 19 dieną, praneša „Space.com“.

„Grail“ (Gravity Recovery And Interior Laboratory) Mėnulio palydovus į orbitą kelsianti raketa turėtų pakilti šiandien 12.37 val. GMT laiku. Rytinės JAV pakrantės laiku tai bus 8.37 val. Jei trukdys blogas oras, kiek vėliau šiandien numatytas antrasis galimas starto laikas: 13.16 val. GMT laiku.

Pagrindinis NASA „Grail“ projekto tikslas – išsamiausias iki šiol Mėnulio gravitacijos lauko tyrimas, sakoma pranešime. Į orbitą aplink Mėnulį išvesti du identiški „Grail“ palydovai „Grail A“ ir „Grail B“, skriedami maždaug 34 kilometrų aukštyje virš Mėnulio paviršiaus, matuos jo gravitacinio lauko pokyčius. Pranešama, kad „Grail“ palydovai Mėnulį pasieks Naujųjų metų dieną. Tokia ilga kelionė aiškinama tuo, kad, siekiant taupyti lėšas ir raketinį kurą, abu palydovai į Mėnulį bus nukreipti ne tiesiausiu, o aplinkiniu keliu, per pirmąjį Saulės – Žemės Lagranžo tašką (L1).

Pasak NASA atstovų, 496 mln. dolerių kainuojanti „Grail“ tyrimų programa truks tris mėnesius. Abu palydovai suksis aplink Mėnulį 121 – 362 kilometrų atstumu vienas nuo kito. Palydovuose esantys moksliniai prietaisai preciziškai matuos atstumą tarp jų. „Grail“ palydovams skriejant aplink Mėnulį vietiniai jo gravitacijos lauko pokyčiai privers vieną ir kitą palydovą šiek tiek sulėtėti ar pagreitėti, o dėl to pasikeis atstumas tarp jų. „Grail A“ ir „Grail B“ ryšį palaikys ir atstumą matuos mikrobangų signalais, o matavimų paklaida nebus didesnė už žmogaus raudonojo kraujo kūnelio skersmenį, teigia NASA atstovai.

Itin tiksliai išmatuotas Mėnulio gravitacinis laukas leis mokslininkams daugiau sužinoti apie Žemės palydovo gelmių struktūrą ir padės suprasti kitų Saulės sistemos planetų prigimtį, sakoma pranešime. „Grail“ palydovų atliktų Mėnulio tyrimų rezultatai taip pat padės ateityje planuoti būsimas robotų ar astronautų ekspedicijas, parinkti tinkamiausias nusileidimo vietas. Pasibaigus „Grail“ tyrimų programai abu palydovai bus nukreipti į Mėnulio paviršių.

Šiame vaizdo siužete – „Grail“ misijos pristatymas.