Biologinio laikrodžio svarba, kodėl pabundame rytais

2011-09-30

Tyrėjams pagaliau pavyko nustatyti, kaip veikia mūsų biologinis laikrodis. Atrastas naujas genas, kuris paaiškina, kaip veikia šis mechanizmas.

Iki šiol buvo žinota, kaip smegenys liepia kūnui užmigti, tačiau nebuvo aišku kas liepia kūnui kiekvieną rytą atsibusti. Taip pat nustatyta, kad organizmui senstant biologinio laikrodžio veikla prastėja, todėl gali išsivystyti naujos ligos.

Biologinio laikrodžio veiklą reguliuoja gene KDM5A užkoduotas baltymas JARID1a. Jis reguliuoja biocheminius procesus ir išlaiko paros ritmą.

Šis atradimas galutinai užpildo molekulinio mechanizmo modelį, kuris kontroliuoja prabudimo-užmigimo ciklą. Kiekvieną parą baltymų kiekis ląstelėse tai pakyla, tai nukrenta. Pagal baltymų kiekį kūnas nustato, koks yra paros metas ir kada kūnui užmigti bei prabusti.

Už baltymų kiekio reguliavimą atsakingi du genai: CLOCK ir BMAL1. Baltymų kiekis auga dienos metu, o daugiausia jų būna vakare. Lygis sumažėja nakties metu.

Dabar, kai yra žinoma kas mus prižadina kiekvieną rytą, mokslininkai tai gali panaudoti miego sutrikimams gydyti. Organizmui senstant, biologinis laikrodis išsiderina ir žmogui pasidaro sunku užmigti.

Šis atradimas taip pat svarbus ir pamaininiams darbuotojams, kurie dirba naktimis. Būtent ši grupė žmonių susiduria su didžiausia rizika įgyti miego sutrikimus.