Povandeninis neutrinų detektorius – antras pagal dydį statinys pasaulyje

2011-12-29

„Nepagaunamų“ neutrinų medžioklė greitu metu įgaus iki šiol didžiausią pagreitį. Šiuo metu 40-ties institutų, iš 10 Europos šalių, konstruojamas galingiausias įrankis: milžiniškas KM3NeT teleskopas bus panardintas vandenyne 3200 pėdų gylyje. Kai šis statinys bus pabaigtas, teleskopas bus antras pagal dydį, žmonių pagamintas statinys. Dydžiu šį statinį lenks tik Didžioji Kinų siena, statinys bus didesnis netgi už Dubajaus dangoraižį Burj Khalifa.

KM3NeT – taip pavadintas, nes jis apims kelių kubinių kilometrų erą – bus pagamintas iš daugelio kabelių laikančių optinius modulius. Šie moduliai bus Viduržemio jūros dugne ir bandys užfiksuoti neutrinų smūgius keliaujančius į vandenyną iš gilaus kosmoso. Sėkmingas neutrinų fiksavimas – subatominių dalelių, kurios visiškai nesąveikauja su „normaliomis“ medžiagomis – padės mokslininkams nustatyti iš kurios krypties jie sklinda. Tai padės nustatyti tolimus stiprios radiacijos šaltinius, tokius kaip kvazarinių ir gamų spindulių proveržiai. Tik neutrinai, nepaisant plačių kosminių atstumų, gali taip toli pasklisti ir taip ilgai klajoti.

„Vienintelės aukštos energijos dalelės, kurios gali kilti iš labai tolimų šaltinių yra neutrinai“, – teigė Giorgio Riccobene, Nacionalinės branduolinės fizikos instituto fizikas. „Taigi, tirdami juos, mes galime aptikti tolimas ir žiaurias visatas. Jūros dugne esantis teleskopas KM3NeT leis mokslininkams pažvelgti į išorinę visatą, giliai į kosmosą ir kartu atgal į praeitį“.

Optiniai moduliai paskirstyti po teleskopą gali identifikuoti šviesą skleidžiamą miuonų, tuo metu kai neutrinai pasiekia jūros paviršių. Be neutrinų, sklindančių per žemę, ieškojimo, KM3Net žiūrės į galaktikos centą ir ieškos neutrinų egzistavimo ten, kur galėtų būti patvirtinta juodosios materijos egzistencija.