Kas slypi žemės branduolyje?

2011-11-24

Žemės branduolio sudėtis iki šiol yra nežinoma. Mokslininkai žino tik tai, kad skystasis išorinis žemės branduolys susideda iš geležies, tačiau yra spėjama, kad po išsamesnių tyrinėjimų būtų galima aptikti ir daugiau medžiagų. Deguonis yra vienas iš elementų kurio žemėje yra daugiausia, todėl natūralu, kad šis elementas turėtų būti vyraujantis ir branduolyje. Tačiau naujausi tyrimai rodo, kad deguonies išoriniame branduolyje nėra tiek daug kiek buvo tikėtasi.

Remiantis dabartiniais modeliais, be geležies, žemės išorinį branduolį sudaro tokie „lengvieji elementai“ kaip siera, deguonis, silicis, anglis ir vandenilis. Temperatūra žemės paviršiuje ir žemės gilumoje skiriasi, todėl ir medžiagos esančios skirtingose vietose sąveikauja skirtingai. Žemės branduolį sudaro dvi dalys: išorinis skystas branduolys ir vidinis kietas branduolys. Lengvieji elementai atlieka svarbų vaidmenį prisidėdami prie išorinio skystojo branduolio konvekcijos, kuri gamina žemės magnetinį lauką.

Mokslininkai neturi galimybės žemės branduolio tirti tiesiogiai, todėl yra atliekami pažangūs laboratoriniai eksperimentai ir renkama seismologinė informacija. Smarkūs seismologiniai smūgiai sukelia smūgio bangas, kurios pakelia medžiagų temperatūrą ir slėgį, todėl medžiagos, esančios išoriniame branduolyje, pradeda lydytis. Tyrėjai šį natūralų procesą pakartojo laboratorinėmis sąlygomis. Palyginę surinktą informaciją, mokslininkai priėjo išvadą, kad deguonis nėra pagrindinis išorinio žemės branduolio lengvasis elementas, nes eksperimentai su deguonies prisisotinusiomis medžiagomis nesutampa su geofizinių stebėjimų rezultatais. Šie tyrimai atskleidė reikšmingą būdą, kuriuo galima iššifruoti kokie lengvieji elementai sudaro branduolį. Ateityje mokslininkai žada gilintis į potencialią silicio naudą išoriniam žemės branduoliui.