Kodėl ir vėl Marsas? Žvilgsnis į naujausią NASA bandymą

2012-08-08

Naujasis NASA robotas-klajūnas, pavadintas „Smalsumu” saugiai nusileido sekmadienio vakarą milžiniškame krateryje netoli Marso pusiaujo ir netrukus pradės mokslinius tyrimus. Tai žymi septintąjį nusileidimą į raudonąją planetą ir 19-ąją misiją joje, įskaitant orbiterių ir kitų erdvėlaivių misijas.

KODĖL IR VĖL MARSAS? Planetoje dar yra daug nežinomybės. Mokslininkai nori išsiaiškinti ar bet kokia gyvybės forma – būtent mikroskopiniai organizmai – ten kada nors egzistavo. „Smalsumas” yra ambicingiausias kada nors buvęs mėginimas raustis Marse tuo klausimu, nors robotas nėra parengtas ieškoti faktinių mikrobų. Per dvejus tyrimų metus jis bandys atsakyti ar gigantiškame krateryje buvo tinkamos sąlygos tokios gyvybės palaikymui.

KĄ „SMALSUMAS“ ATLIKS? Robotas gabena 10 įrankių dėžutę, įskaitant valdomą uolienų lazerį ir judrią organinės chemijos laboratoriją. Jis taip pat turi ilgą automatinę ranką, kuri gali išgręžti uolienas ir gruntą. Jis ieškos svarbiausių gyvybės faktorių, įtraukiant anglies junginius, azotą, fosforą, sierą ir deguonį, o taip pat mineralus, kurie suteikia užuominų apie galimus energijos šaltinius.

KIEK VISA TAI KAINAVO? 2.5 milijardo dolerių. Roboto parengimas truko ilgiau nei planuota, atidedant misiją dvejiems metams ir kainavo 1 milijardu daugiau nei pradinis biudžetas. Tačiau tas papildomas laikas buvo priskirtas vienos tonos roboto-klajūno saugiam nusileidimui, kuriam reikėjo naujausių technologijų ir labai sudėtingų manevrų.
KADA SIŲSIME ASTRONAUTUS Į MARSĄ? Prezidentas Barakas Obama iškėlė uždavinį astronautams apskrieti Marsą iki 2030-ųjų vidurio, siekiant nusileisti. Tačiau prieš tai, vienas iš planų yra išsiųsti astronautus į asteroidą.