Marse nusileido NASA marsaeigis „Curiosity“

2012-08-06

Pirmadienį 8.32 val. Lietuvos laiku Marse, milžiniškame Gale’o krateryje, po 8 mėnesių skrydžio sėkmingai nusileido JAV marsaeigis „Mars Science Laboratory“ („Curiosity“).

Kosminio aparato leidimąsi Marse tiesiogiai transliavo NASA Reaktyvinio judėjimo laboratorija Pasadenoje, kurioje veikia „Curiosity“ misijos valdymo centras.

Kadangi telemetrijos sistemų radijo signalai iš Marso iki Žemės tiesioginės transliacijos metu vėluoja 14 minučių, iš tikrųjų „Curiosity“ nusileido Marse anksčiau, nei buvo pranešta. Vos po kelių minučių nuo nusileidimo misijos valdymo centro ekrane buvo parodyta aplink Marsą skriejančio NASA palydovo MRO padaryta nuotrauka, kurioje matyti ant Marso paviršiaus saugiai nusileidęs marsaeigis „Curiosity“.

Ši naujiena sukėlė tikrą euforiją NASA misijos valdymo centre. Amerikiečių mokslininkų ir inžinierių emocijas nesunku suprasti: toks sėkmingas beveik 1 tonos masės kosminio aparato atskraidinimas į Marsą laikomas vienu didžiausių techninių pasiekimų per visą kitų planetų tyrimų istoriją.

„Curiosity“ minkštas nuleidimas į Marsą, kurio atmosferos tankis neleidžia naudoti atitinkamo dydžio parašiutų, buvo tikras techninis iššūkis. Gauti telemetrijos duomenys patvirtino, kad visas leidimosi Marso atmosfera procesas buvo sklandus ir vyko taip, kaip buvo numatyta.

Pranešama, kad „Curiosity“ iškart po nusileidimo perdavė į Žemę kelias pirmąsias Marso paviršiaus nuotraukas, kuriose matomas marsaeigio rato fragmentas ir jo šešėlis. Visą leidimosi procesą stebėjo aplink Marsą skriejantys palydovai – NASA aparatas MRO ir Europos kosmoso agentūros „Mars Express“.

„Mars Science Laboratory“ (MSL) marsaeigis, dar vadinamas „Curiosity“, yra pramintas „moksliniu tanku“. Tai turėtų būti pats didžiausias tyrimų robotas, kada nors pasiekęs Marso paviršių. 900 kg masės marsaeigis, dydžiu prilygstantis „Mini Cooper“ automobiliui, naudos mišrią radioaktyviųjų izotopų ir saulės energijos maitinimo sistemą, galės veikti itin atšiauriomis klimato sąlygomis ir turės 10 vaizdo kamerų bei kelias dešimtis modernių tyrimo prietaisų, įskaitant uolienas „gręšiantį“ lazerį.

Telemetrijos duomenys apie sėkmingą „Curiosity“ nusileidimą NASA misijos valdymo centre sukėlė euforiją.

"Balsas.lt"