Žvaigždės milžinės vengia viengungiško gyvenimo

2012-08-01

Žvaigždėms milžinėms susijungimas su partneriu yra daugiau negu meilės nuotykis: tai gyvybės ir mirties klausimas. Atrodo, kad, visatos didžiausių ir įtakingiausių žvaigždžių poravimasis yra normalus reiškinys.

Tai savo ruožtu rodo, kad tarpžvaigždiniai santykiai vaidina reikšmingą vaidmenį, kuris yra labai svarbus paaiškinant žvaigždžių elgesį, evoliuciją ir istoriją, visos galaktikos evoliucijoje ir dinamikoje, nei manyta ankščiau.

Žvaigždžių milžinių svoris yra daug kartų didesnis už Saulės, tai reiškia, kad jos turi neproporcingą poveikį galaktikų cheminei struktūrai.

Žvaigždės milžinės baigia savo gyvenimą supernovos sprogimu, nusėdamos visatą sunkiaisiais geležies ir deguonies elementais, susiformavusiais jų branduolinėse šerdyse.

„Žvaigždės milžinės evoliucionuoja, kad išlaisvintų elementus, kurie yra perėję pažangios branduolinės sintezės etapus“, – sako Ianas Howarthas iš Londono universiteto koledžo. „Jie yra labai svarbūs nustatant visatos chemines savybes.“

Nesvarbūs vienišiai

Iki šiol dauguma modelių, naudotų galaktikos evoliucijos studijose, teigė, kad šie įtakingos milžinės yra vienišos. Tuo metu žvaigždžių poros skriejančios arti viena kitos binarinėje sistemoje buvo laikomos neįprastomis ir buvo sunku patikimai nustatyti jų sąveikos poveikį.

Siekiant nustatyti, ar šios prielaidos yra teisingos, Huguesas Sanas iš Amsterdamo universiteto ir jo kolegos pažvelgė į 71 O tipo pavienes žvaigždes ir jų poras šešiuose jaunuose žvaigždynuose Paukščių Take. Be galo aukštos temperatūros O tipo žvaigždės sveria mažiausiai 15 kartų daugiau negu Saulė. Mokslininkai nustatė, kad daugiau kaip 70 procentų šių „begemotų“ glaudžiai šoka aplink netoliese esančius kompanionus, kad sudarytų dvinares žvaigždes.

„Tai rodo, kad prieš mirtį stebėtinai daug žvaigždžių milžinių poruojasi ir patiria didelius fizinius pokyčius“, – sako Sanas. „Tuo tarpu pavienės žvaigždės sudaro gana nereikšmingą dalį“, – sako Sanaso kolega iš Karališkosios Edinburgo observatorijos Chrisas Evansas (JK).

Žvaigždės vampyrės

Šis naujas fenomenas gali vesti prie tikslesnio žvaigždžių elgesio ir evoliucijos aiškinimo. Komandos modelyje yra nuo 40 iki 50 procentų O tipo žvaigždžių, kompanionas yra žvaigždė vampyrė, kuri siurbia materiją iš savo partnerės. Vampyrė atsinaujina siurbdamos šviežią vandenilį iš didelės žvaigždės, todėl išgyvena kur kas ilgiau nei tokios pat masės pavienės žvaigždės. Tuo tarpu išsiurbta žvaigždė, dažniausiai baigia savo gyvenimą supernovos sprogimu.

Anksčiau, astronomai pastebėjo, kad maždaug trečdalis žvaigždžių, kurios baigė savo gyvenimą supernovos sprogimu turėjo stebėtinai mažai vandenilio, bet negalėjo paaiškinti, kodėl. Naujai pastebimas didelių dvinarių žvaigždžių dominavimas galėtų paaiškinti vandenilio trūkumą Šis tyrinėjimas parodė, kad tarp mažai vandenilio turinčio supernovos sprogimo ir žvaigždės vampyrės yra glaudus santykis.

Kaip bebūtų, vampyrės-aukos fenomenas nėra visų didžiųjų dvinarių žvaigždžių lemtis. Mokslininkai yra apskaičiavę, kad trečdalis O tipo žvaigždžių yra partnerystėje, kurioje masės apsikeitimas skatina dvi žvaigždes judėti viena link kitos ir susilieti į vieną daug didesnę žvaigždę.