Žvaigždės sprogimas sukuria rožės atvaizdą

2011-12-13

Prieš 3700 metų, žmonės turėjo galimybę danguje pamatyti naują šviesią žvaigždę. Tačiau, ji iš lėto blėso ir, galiausiai, buvo užmiršta, kol vėliau naujos kartos astronomai rado jos liekanas. Astronomai pavadino žvaigždę „Puppis A“. Šiame naujame vaizde gautame iš NASA „Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE)“ orbitinio teleskopo Puppis A atrodo kaip raudonos rožės atvaizdas, o ne kaip liekana po supernovos sprogimo.

Puppis A susiformavo kai didelė žvaigždė supernovos būdu baigė savo gyvavimo ciklą. Supernova – pati stipriausia, žinoma visatoje, sprogimo forma. Besiplečiančios smūginės bangos, kylančios nuo sprogimo, užkaitina dulkes ir dujų debesis supančius supernovą, tai priverčia jas šviesti raudonai. Kol daugelis žvaigždės medžiagų buvo negailestingai išmestos į kosmosą, kai kurios liko ypač tankiame objekte – neutroninėje žvaigždėje. Neutroninė žvaigždė juda neapsakomai greitai: virš 3 milijonų mylių per valandą greičiu. Astronautus glumina šis absurdiškas greitis, todėl jie pavadino šį objektą „Kosminiu sviediniu“.

Kai kurios žalios spalvos dujos ir dulkės, esančios paveikslėlyje, yra kitos senos supernovos – Vela supernovos – liekanos. Šios žvaigždės sprogimas įvyko kažkur prieš 12000 metų ir buvo keturis kartus arčiau mūsų ir Puppis A. Spalvos šioje nuotraukoje reprezentuoja skirtingus infraraudonųjų bangų ilgius, kurių žmonės plika akimi nepamatys.