Astronautai gali būti priversti evakuotis iš tarptautinės Kosminės Stoties

2011-08-30

Astronautai šį rudenį gali būti priversti laikinai apleisti Tarptautinę Kosminę Stotį, jei praėjusią savaitę Rusijoje paleidimo metu įvykusi avarija sutrukdys

įgulai skraidyti į kosmosą, pirmadienį oficialiai paskelbė NASA.

Jei rusų Soyuz erdvėlaiviai liks ant žemės ilgiau, nei iki lapkričio vidurio, tada nebus galimybės pakelti į kosmosą daugiau astronautų iki tol, kol dabar stotyje dirbantys astronautai negrįš į Žemę. Taip teigia NASA kosminės stoties programos vadovas Mike’as Suffredini.

Kosminės stoties tiekimo erdvėlaivis buvo sunaikintas praėjusią savaitę po pakilimo Kazachstane. Brokuota Soyuz erdvėlaivio viršutinė platforma yra panaši į tą, kuri naudojama skraidinti astronautams.

Kitos įgulos paleidimas jau ir taip buvo atidėtas. Skrydis buvo numatytas rugsėjo 22 d.
Norint išlaikyti aplink žemę besisukančią stotį su pilna šešių žmonių įgula kiek įmanoma ilgiau, trys iš dabar ten esančių astronautų liks orbitoje mažiausiai dar savaitę. Jie turėjo grįžti į žemę rugsėjo 8 d.

Suffredini teigia, kad skrydžių kontrolė gali išlaikyti apleistą kosminę stotį veikiančią neribotą laiką tol, kol visos sistemos veiks tvarkingai.

Bet tai įvyks tik kraštutiniu atveju. Kosminei stočiai iškils grėsmė, jei niekas iš personalo negalės sutaisyti potencialių įrangos gedimų.

“Mes turime gausybę pasirinkimų” – teigė Suffredini. “Mes savo dėmesį skirsime įgulos saugumo užtikriniui, taip, kaip darome visada.”

Astronautai pasikeisdami nuolat gyvena kosminėje stotyje nuo tada, kai pirmoji įgula atskrido čia 2000-aisiais.

NASA norėjo apleisti kosminę stotį po erdvėlaivio “Columbia” tragedijos 2003-aisiais. Tada daugkartiniai erdvėlaiviai buvo naudojami skraidinti astronautus į ir iš stoties. Vietoje to, į stotį buvo siunčamos tik dviejų narių įgulos, nes buvo ženkliai sumažinti ištekliai.

Net jei daugkartiniai erdvėlaiviai vis dar skraidytų – jų kosminė programa baigėsi praėjusį mėnesį – kosminės stoties įguloms vis tiek reikėtų Soyuz paleidžiamų kapsulių, kurios tarnauja kaip gelbėjimosi valtys, teigia Suffredini. Kapsulės negali išbūti kosmose daugiau nei šešis su puse mėnesio, tokiu būdu reikia reguliariai keisti komandas.

Dėl turimų išteklių kosminė stotis gali veikti iki kitos vasaros, atskleidė Suffredini. Erdvėlaivis „Atlantis“ praėjusį mėnesį atskraidino išteklių visiems metams.

Dabar 240 mylių aukščio komplekse viskas veikia normaliai, ir papildoma savaitė pusei įgulos kosminėje stotyje bus kaip papildomas mokslinis tyrimas.

Rusai pradėjo tyrimą, ir iki tol, kol sužinos nelaimės priežastį ir sukurs remonto planą, erdvėlaivių paleidimo ir nusileidimo klausimas lieka nežinioje.

Erdvėlaivio nuolaužos dar nerastos: jos nukrito į atokią, medžiais apaugusią vietovę Sibire.

Suffredini sako, kad jis neturėjo laiko apsvarstyti poveikio viešiesiems ryšiams dėl galimo kosminės stoties apleidimo, ypač po to, kai neseniai buvo pabaigta daugkartinių erdvėlaivių programa „Shuttle“.

„Skraidyti saugiai yra daug, daug svarbiau nei bet kas kitas apie ką galiu pagalvoti šią akimirką“ – jis teigė. „Esu tikras, kad turėsime galimybę aptarti bet kokius politinio įsitraukimo klausimus, jei praleisime daugiau laiko ant žemės. Bet mes turime juos spręsti, nes mes esame pasiruošę daryti viską dėl įgulos saugumo ir dėl kosminės stoties.“

Mokslon.lt