Kaip dumbliai izoliuoja radioaktyvųjį Stroncį

2011-10-23

Stroncio-90 izotopas, kuris susiformuoja reguliarių skilimų metu branduoliniuose reaktoriuose, yra labai pavojingas žmogaus organizmui. Į organizmą patekęs stroncis yra palaikomas kalciu dėl savo panašios cheminės sudėties. Iš tikrųjų, stroncį nuo kalcio yra labai sunku atskirti net laboratorijoje. Prarytas stroncis yra saugomas kauluose, kur šis elementas išlieka stabilus ir gali ten išlikti visą gyvenimą. Kai kurie stroncio izotopai nėra žalingi, tačiau stroncis-90 gali sukelti rimtus sveikatos sutrikimus, tokius kaip vėžys. Žalą šis izotopas gali daryti net praėjus labai daug laiko po pirminio kontakto.

Ilgą laiką tyrėjai stebėjo žaliuosius dumblius dėl jų savybės atrankos būdu izoliuoti stroncį. Kažkokiu būdu šie dumbliai gali atskirti kalcį nuo stroncio. Ši savybė leistų sumažinti pavojingų stroncio atliekų kiekį, tačiau vis dar nebuvo nėra aišku, kaip dumbliai tai daro.

Dabar tyrėjai atskleidžia šią dumblių paslaptį pasinaudodami rentgeno spindulių švytėjimo mikroskopiją. Naudodami šią techniką tyrėjai gali kiekybiškai išmatuoti stroncio ir sieros kiekį bet kurioje ląstelės vietoje. Taip sukuriamas ląstelės elementų žemėlapis. Nustatyta, kad siera yra neorganinio sulfato pavidalo, dėl šios priežasties ji negali buti baltymo dalimi. Atlikę matavimus, tyrėjai nustatė, kad stroncis ląstelėje buvo biomineralizuotas į kristalus, o tose vietose, kur šis procesas nevyko, sulfatai sėkmingai izoliuodavo stroncio molekules. Mokslininkai šį procesą vadina sulfatų spąstais.

Dabar, kai mechanizmas yra perprastas, tyrėjai tikisi panaudoti dumblius užterštai gamtai valyti. Šiems dumbliams reikia tik šviesos ir vandens, todėl jų panaudojimas yra labai energiškai naudingas sprendimas.