Mokslininkai identifikavo baltymus, skatinančius ŽIV/AIDS infekciją

2011-12-19

Gladstone Instituto mokslininkai identifikavo naują proteino fragmentą, esantį spermoje, kuris padidina ŽIV, viruso sukeliančio AIDS, infekcijos galimybę užkrėsti naujas ląsteles. Vieną dieną, šis atradimas galės pažaboti globalią šios mirtinos patologijos sklaidą. ŽIV/AIDS, nuo to laiko kai, prieš 30 metų buvo identifikuota, pražudė daugiau negu 25 milijonus žmonių visame pasaulyje. Vien tik Amerikoje, ŽIV/AIDS serga daugiau negu vienas milijonas žmonių.

Vokietijos mokslininkai atrado, kad ŽIV ligos užkratas yra susijęs su sėkloje esančiomis amyloidinėmis skaidulomis. Ši skaidula – maža, teigiamai pakrauta struktūra kilusi iš didesnio proteino – plėtoja ŽIV infekciją, padėdama virusui rasti ir prisilipdyti prie savo taikinio: CD4 T baltųjų kraujo ląstelių.

Šie atradimai gali paspartinti pastangas sulėtinti ŽIV/AIDS ligų plėtrą. Iki šiol, prevencija buvo orientuota į mikrobicidus; cheminė medžiaga, kuri, kai yra naudojama moterų, lytinių santykių metu, blokuoja ŽIV infekciją. Tačiau, nors ir ankstyvieji mikrobicidai turi šiek tiek pasisekimo – sumažina infekcijos tikimybę vidutiniškai 39 proc. – paskutiniai bandymai parodė neigiamus rezultatus: tik stiprūs mikrobicidai lieka ypatingos svarbos. „Šiandienos mikrobicidai gali būti neveiksmingi: kol jie taikosi į virusą, jie neblokuoja viruso sąveikos su natūraliomis infekcijomis, kurios didina sėklos komponentus“, – aiškino Nadia R. Roan, tyrimo autorė, Gladstone instituto mokslininkė. „Dabar, kai mes geriau suprantame kaip ir kodėl ŽIV „užpuola“ šiuos komponentus, mes esame vienu žingsniu arčiau link efektyvesnio mikrobicido galėsiančio sustabdyti ŽIV atradimo“.

Lytinis ligos perdavimas yra atsakingas už didžiąją dalį ŽIV infekcijų: sperma yra pagrindinis infekcijos plitimo šaltinis. Ankstesnės studijos atskleidė mechanizmą, kuriuo teigiamai pakrautos skaidulos esančios sėkloje – pavadintos „SEVI“ – traukia ŽIV kaip magnetą, prisiriša prie neigiamai pakrauto ŽIV viruso ir padeda užkrėsti CD4 T ląsteles. Mokslininkai užsibrėžė tikslą: ištirti ar kiti spermos komponentai dalyvauja šiame procese.

Laboratorinių eksperimentų metu buvo nagrinėjami žmonių sėklos pavyzdžiai, buvo identifikuota antra skaidulų rūšis – atsiradusi iš didesnių proteinų pavadintų „semenogelins“ – kurios padidina ŽIV infekciją, taip pat kaip SEVI. Pašalinant šiuos ir kitus teigiamai pakrautus komponentus iš sėklos, pasinaikina ŽIV galimybes užkrėsti CD4 T baltąsias ląsteles. „Mes tikimės, kad šis tyrimas nuties naują kelią link naujos kartos mikrobicidų atradimo, kurie galės neutralizuoti šias pavojingas skaidulas ir atakuoti patį virusą,“ – teigė Dr. Greene, San Francisko medicinos profesorius mikrobiologijos ir imunologijos Kalifornijos Universitete.