Šiandien bus paleistas naujas kosminis teleskopas

2012-06-13
Šiandien NASA planuoja iškelti į orbitą juodosioms skylėms tirti skirtą kosminį teleskopą „nuSTAR“.

Trečiadienį iš Kvadžaleino atolo (Maršalo salos) Ramiajame vandenyne 15.30 val. GMT laiku pakilęs JAV bendrovės „Orbital Sciences“ lėktuvas L-1011 „Stargazer“ maždaug 12 000 metrų aukštyje paleis šios bendrovės trijų pakopų raketą „Pegasus XL“ su NASA palydovu „nuSTAR“, pranešė „Space.com“.

Raketa ir ją iškelsiantis lėktuvas į paleidimo vietą atgabenti dar praėjusią savaitę, sakoma pranešime. Jei oro sąlygos bus palankios (pasak JAV meteorologų, to leidžia tikėtis 85 proc. tikimybė), iš Kvadžaleino atole esančio JAV bandymų poligono oro bazės pakilęs L-1011 „Stargazer“ su fiuzeliažo apačioje pritvirtinta raketa „Pegasus XL“ maždaug už 200 kilometrų į pietus, pasiekęs 12 kilometrų aukštį, paleis raketą. Po 5 sekundžių laivo kritimo įsijungs jos variklis, ir „Pegasus XL“ pradės kilti aukštyn, kol trečioji jos pakopa su NASA palydovu pasieks numatytą orbitą.

Pasak NASA atstovų, 165 mln. dolerių kainavęs „nuSTAR“ (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) palydovas bus svarbus astrofizikos tyrimų instrumentas. Šis maždaug mokyklinio autobusiuko dydžio kosminis aparatas naudos rentgeno spindulių teleskopą juodosioms skylėms, mirusių žvaigždžių liekanoms ir kitiems didelės energijos šaltiniams kosmose tirti, sakoma pranešime.

„Jis atvers naują langą į didelių energijų Visatą“, – taip „nuSTAR“ reikšmę apibūdino Kalifornijos universiteto Berklyje (JAV) mokslininkas, „nuSTAR“ tyrimų grupės vadovas Williamas Craigas.

Šis palydovas iš Kvadžaleino atolo į orbitą bus paleistas neatsitiktinai: paleidimo vieta yra netoli Žemės pusiaujo, o tokia kosminės observatorijos orbita leis išvengti stebėjimams trukdančios foninės šviesos. Be to, palydovo paleidimas iš lėktuvo yra pigesnis, nei naudojant įprastines raketas nešėjas, nes skrydžiui į orbitą reikia mažiau raketinio kuro.

Šiuose vaizdo siužetuose – žvilgsnis į orbitoje pasikeisiančią „nuSTAR“ išvaizdą ir „Pegasus XL“ raketos paleidimo vizualizacija.

"Balsas.lt"