Didžiausia pasaulyje observatorija oficialiai atvėrė duris

2011-10-04

Sudėtingiausia antžeminė astronomijos observatorija Atakamoje oficialiai atidaryta astronomams. Pirmoji observatorijos teleskopo padaryta nuotrauka atskleidžia nematomas visatos vietas, kurių negali užfiksuoti jokie kiti regimųjų ir infraraudonųjų spindulių teleskopai.

Tūkstančiai mokslininkų iš viso pasaulio atvyko į šią observatoriją su tikslu ištyrinėti tamsiausias, šalčiausias, tolimiausias ir paslaptingiausias visatos vietas su šiuo nauju astronominiu įrankiu.

Kolkas naujoji observatorija turi tik trečdalį reikiamos įrangos. 22 radijo antenos išdėstytos 125 metrų spinduliu. Likusios antenos bus išdėstytos 16 kimometrų spinduliu. Observatorija įrengta 5000 metrų aukštyje virš jūrios lygio. Nors observatorijos teleskopas vis dar neveikia pilnu pajėgumu, jis jau dabar yra galingiausias tokio tipo tyrinėjimo įrankis.

Šis teleskopas gali aptikti elektromagnetines bangas, kurių ilgis yra tūkstantį kartų didesnis už regimųjų spindulių bangas. Tokiomis bangomis gali būti ištirti tolimiausi visatos kampeliai.

Keletą pastarųjų mėnesių visi įrenginiai buvo kruopščiai tikrinami, o dabar observatorija atidaryta oficialiai. Tyrimai atliekami panaudojant visas antenas kaip vieną įrankį: tai suteikia galimybę nuotraukas gauti itin ryškias.

Naujuoju teleskopu bus galima aptikti dujų debesis, iš kurių formuojasi galaktikos. Iki šiol regimųjų spindulių teleskopai to užfiksuoti negalėdavo.

Iki 2013-ųjų observatoriją tikimasi paleisti pilnu pajėgumu. 16 kilometrų spinduliu išdėstytos 66 antenos sudarys vieną teleskopą. Antenos bus sukurtos bendradarbiaujant partneriams iš viso pasaulio.

Atakamos observatorija yra tarptautinė astronomijos observatorija. Tai yra bendradarbiavimo rezultatas tarp Europos, Šiaurės Amerikos, Rytų Azijos bei Čilės respublikos.