Ekstremalumą mėgstančios žvaigždės

2011-11-09

Aštuntajame dešimtmetyje biologus nustebino jų atradimas, kurio jie nesitikėjo. Mažyčiai mikroorganizmai su senoviniu DNR gyveno karštosiose versmėse Jelaustauno nacionaliniame parke. Vietoje to, kad karštame vandenyje jie išnyktų, mikrobai klestėjo, nudažydami vandenį ryškiomis spalvomis.

Mokslininkai šiuos organizmus pavadino ekstremofilais – ekstremalumą mylinčiais organizmais. Neilgai trukus šie mikroorganizmai buvo aptikti ir Antarkties lede, branduolinių reaktorių šerdyse ir kitose netikėtose vietose. Tai pakeitė visą supratimą apie biologiją.

Ar gali panašūs procesai vykti ir astronomijoje?

NASA tyrėjai, naudodami GALEX teleskopą neseniai atrado naudos rūšies ekstremofilus: ekstremalumą mėgstančias žvaigždes.

Atrastos žvaigždės susiformuoja ekstremalioje galaktikos aplinkoje, kurioje žvaigždžių formacija neturėtų vykti. Jos susiformuoja daug toliau nuo pagrindinio galaktikos disko ir sukuria papildomas galaktikos šakas.

GALEX yra ultravioletinių spindulių teleskopas su ypatingais sugebėjimais. Jis yra labai jautrus visiems jaunų žvaigždžių skleidžiamiems ultravioletiniams spinduliams. Tai reiškia, kad tyrėjai gali aptikti gimstančias žvaigždes labai tolimose galaktikose, esančiose visatos viduryje.

Stebėjimai buvo pradėti 2003-aisiais. Pirminis tikslas buvo išsiaiškinti, kaip kinta galaktikos jų viduje gimstant vis naujoms žvaigždėms.