Mokymasis gyventi Mėnulyje

2012-07-25

Prieš keturiasdešimt trejus metus Neil Armstrong ir Buzz Aldrin tapo pirmaisiais žmonėmis istorijoje įkėlusiais koją į Mėnulį. Jų viešnagė buvo trumpa, ant Mėnulio paviršiaus, kosminis laivas „Eagle“ praleido mažiau negu 22 valandas. Prabėgo nemažai laiko, tačiau žmogui taip ir nepavyko praleisti Mėnulyje daugiau negu tris dienas.

Atsižvelgiant į tai, žmogaus kolonijų Mėnulyje įkūrimas gali atrodyti šiek tiek nerealus. Tačiau devynių dienų NASA lauko bandymas vykdomas šią savaitę gali būti vienas mažas žingsnelis teisinga kryptimi.

Bandyme dalyvauja ir šis naujas mėnuleigis Artemis Jr. Jis yra suprojektuotas taip, kad galėtų prasiskverbti į Mėnulio paviršių ir atlikti vandens, ledo ir kitų išteklių tyrimus. Mėnuleigis buvo išbandytas Mauna Kea ugnikalnyje (Havajai), populiariausiame kosminių misijų poligone. „Tai puikus Mėnulio analogas, nes jis turi mėnulio dirvožemio ir reljefo savybes, kur mes galime išbandyti įrangą ir imituoti misiją”, – sako Bill Larson, NASA naujų technologijų kūrimo komandos direktorius.

Kanados kosmoso agentūros sukurtas mėnuleigis yra vidutinio žmogaus ūgio ir pakrautas sveria apie 300 kilogramų.

Nė viena Apollo misija negali pasigirti aptikusi Mėnulyje vandens, tačiau nebuvo ištirtos visos, apie Mėnulio pusiaują esančios apylinkės. Visai neseniai, orbitos palydovai ir NASA zondas, esantys netoli mėnulio Pietų ašigalio, parodė, kad poliariniuose regionuose esama vandens, anglies monoksido, amoniako ir metano išteklių.

Vandens suradimas Mėnulyje yra labai reikšmingas. Tai gali būti naudinga eksperimentams, kurių metu vanduo būtų suskaidomas į vandenilį ir deguonį, kurie yra du pagrindiniai raketinio kuro komponentai. Deguonis taip pat būtų naudingas mėnulio stotyje. NASA yra apskaičiavusi, kad panaudojus vien tik Mėnulio išteklius, galima būtų išgauti apie 1 arba 2 tonas deguonies per metus, kurių užtektų išlaikyti visą mėnulio stotį su keturiais ar net šešiais gyventojais.

Mėnuleigis galėtų pasitarnauti ne tik Mėnulyje. „Marsas yra puikus pavyzdys, kodėl mums reikia naudoti išteklius pagal paskirtį”, – sako Larson. “Kiekviena misija į Marsą truks apie du su puse metų. Siekiant sumažinti vandens ir deguonies kiekį, siunčiamą kartu su astronautais, mums reikės naudoti Raudonosios planetos išteklius, kad sukurtume šiuos gyvybei būtinus produktus.“

Mėnuleigis Artemis Jr galėtų praversti bendrovėms, planuojančioms kasti asteroidus ir ieškoti juose retų mineralų. „Planetų ištekliai” yra viena iš tokių neseniai susikūrusių bendrovių.