Superpopierius: magnetinis, neperšlampantis, antibakterinis

2012-04-23

Kas sakė, kad popieriaus dienos jau suskaičiuotos? Nedidelis (plika akimi niekaip neįžvelgiamas) patobulinimas – ir pasaulis gali sulaukti kinų išradimo renesanso. Išties netikėta: kaip popierius tuo pat metu gali būti neperšlampantis, antibakterinis, magnetinis ir… vis dar popierius?

Italijos technologijų instituto Genujoje mokslininkai išrado celiuliozės pluošto, iš kurio gaminamas popierius, apdirbimo procesą, kurio metu bet kokį celiuliozės pluoštą (popieriaus, kartono) galima padengti reaktyviu nanomedžiagų sluoksniu. Taip „patobulintame“ popieriuje celiuliozės molekulių ir nanodalelių sąveika sukuria ypatingą polimerinę matricą, praturtinančią popierių naujomis fizinėmis savybėmis.

Gaminant superpopierių, celiuliozės pluoštą reikia sudrėkinti akriline substancija, kurią sudaro mangano ferito nanodalelės (jos yra magnetiškos). Taip kiekviena celiuliozės pluošto skaidula padengiama „nanokiautu“ – popierius virsta ne tik magnetiniu, bet ir neperšlampančiu.

Mokslininkai gali reguliuoti nanodalelių kiekį mišinyje – kad popierius būtų daugiau ar mažiau magnetinis. Įmanoma pridėti ir kitų charakteristikų (fluorescensinį švytėjimą). Į celiuliozės apdirbimo mišinį įmaišius koloidinio sidabro, popierius gali įgyti antibakterinių savybių.

Nors kiekvieną pluošto skaidulą dengia nanokiautas, visos kitos popieriaus savybės išlieka kaip buvusios – ant jo taip pat galima spausdinti, rašyti, galima jį lankstyti, vynioti ir t. t.

Pritaikymo arealas superpopieriui – nepaprastai platus: pradedant maisto pakavimu ir medicininiais dokumentais, baigiant banknotais. Ant neperšlampančio popieriaus galėtų būti spausdinami ir itin svarbūs dokumentai. Išsamiau superpopieriaus idėja pristatoma žurnale „Journal of Materials Chemistry“.

www.technologijos.lt