Kodėl lėktuvas skrenda

2011-11-08

Skraidymas tapo modernaus gyvenimo dalimi, o dangų skrodžiantys lėktuvai jau nieko nebestebina. Mes dažnai stebime lėktuvus, tačiau net nesusimąstome, kaip jie veikia.

Norėdami išsiaiškinti, kaip jie pakyla į orą, pirmiausia reikia sužinoti, kas yra skysčių mechanika. Skysčių mechanika yra pagrįsta skysčių tėkmės skirtumais. Fizikai dujas taip pat laiko skysčiais.

Normaliomis sąlygomis visi daiktai skysčiuose skęsta veikiami gravitacijos. Norint lėktuvą pakelti į orą, reikia išnaudoti keturias pagrindines aerodinamines jėgas: keliamąją, sunkio, varomąją bei pasipriešinimo. Jos visos veikia skirtingomis kryptimis, todėl norint lėktuvą išlaikyti ore, tarp šių jėgų reikia išlaikyti tinkamą balansą.

Traukos jėgą sukuria lėktuvo propeleris. Kadangi lėktuvas juda ne tuštumoje, atsiranda pasipriešinimo jėga. Visus daiktus Žemėje veikia gravitacijos jėga. Jai priešinga keliamoji jėga yra sukuriama lėktuvo sparnų. Orui aplink lėktuvo sparnus tekant vis greičiau, slėgis virš jų krenta. Po sparnais oras juda lėčiau, todėl ten išlieka didesnis slėgis. Dėl slėgių skirtumo lėktuvas yra keliamas į viršų. Skysčių dinamikoje toks reiškinys vadinamas Bernulio principu.

Lėktuvas juda horizontalių ir vertikalių stabilizatorių dėka. Horizontalieji yra sumontuoti lėktuvo sparnuose. Jais gali būti reguliuojamas slėgių skirtumas, todėl lėktuva gali kilti ir leistis. Vertikalus stabilizatorius yra sumontuotas lėktuvo uodegoje. Jo veikimas pagrįstas taip pat skysčių tėkmės dinamika.

Lėktuvui leidžiantis jo greitis mažėja, todėl slėgis virš sparnų ir po sparnais susilygina. Tokiu atveju pilotai nuleidžia horizontaliuosius stabilizatorius į apačią. Tai suteikia lėktuvui papildomą keliamąją jėgą ir neleidžia jam staigiai kristi. Tokiu būdu lėktuvas ant žemės nusileidžia labai švelniai. Dėl stabilizatorių sukuriamo pasipriešinimo lėktuvas dar labiau lėtėja, kol galiausiai visiškai sustoja.

1 žvaigždutė2 žvaigždutės3 žvaigždutės4 žvaigždutės5 žvaigždutės (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...