Laboratorijoje atkurtas galaktikos magnetinis laukas patvirtina astrofizines teorijas

2012-01-30

Kodėl visata yra įmagnetinta? Šis klausimas mokslininkus kankina dešimtmečius. Tarptautinė mokslininkų komanda kartu su Mičigano universiteto profesoriumi pademonstravo, kad tai galėjo nutikti spontaniškai. „Mes nesuprantame kokie mechanizmai gali sukurti magnetinį lauką, netgi jeigu suprastumėme, mes svarstytumėme kodėl magnetinis laukas vis dar egzistuoja. Tai yra ilgai besitęsianti mįslė“, – teigė mokslininkai.

Prancūziškoje laboratorijoje naudojantis aukštos energijos impulso lazeriais, tyrėjai atkūrė analogiškas ankstyvąsias visatos galaktikų formavimosi sąlygas. Eksperimento metu jie pademonstravo, kad teorija žinoma, kaip „Bermano baterijos procesas“, tikriausiai yra teisinga. Teorija buvo atrasta vokiečių astronomo 1950 metais. Bermano procesas spėja, kad magnetinį lauką galėjo sukelti spontaniškas įkrautų dalelių judėjimas. Plazma arba įkrautų dalelių dujų komose yra gausu.

Mokslininkai tiki, kad dideli dulkių debesys sprogdami suformavo galaktikas ir paskleidė stiprias elipsinės burbulų formos bangas. „Kiekvienas, kuris mokykloje konstravo elektromagnetą yra pažįstamas su šiuo reiškiniu. Jeigu tu gali sukurti elektrinę srovę, tu gali sukurti ir magnetinį lauką“ , – teigė mokslininkai. Tačiau kyla astrofizinis klausimas, kas tuo metu galėjo sukurti srovę? Šis eksperimentas parodė, kad tai galėjo padaryti asimetriškos bangos. „Šie rezultatai sustiprino supratimą, kurį mes gavome interpretuodami astrofizinę informaciją. Visatos ir gyvybės kilmės paslaptys yra labiausiai intriguojančios žmogaus intelektualinės mįslės“, – reziumavo mokslininkai.

Parengė: Martynas Vaičekauskas